inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2010.09.27. 01:44 inszeminator

Vöröskalap

 

Vöröskalap

 

- maga egy vérnősző barom, Pontyi!

- én ?

- maga…maga, és lop is, tudom!

- ne mondjon ilyet…

- mit ?

- hogy vérnősző, azt se tudom mi  az!

- én sem, de tegnap hallottam egy kuncsaftól, ahogy egy másiknak mondta és az meg nagyon bólogatott, hogy igaz, mert valami versből van. Nem sokat értettem belőle. A verseket amúgy sem szeretem. Sose tudtam megtanulni az iskolában.

- akkor se mondja, inkább nézzen rám. Nem látja milyen alázattal bámulom magát?

- meg a téli körtét, tudom… Hozzá ne nyúlon…!

- nem bízik bennem Hannácska?

- nem. És hagyja már azt a Hannácskát,  megőrülök tőle. Útálom, hallani sem szeretem főleg ahogy maga mondja…Irma vagyok, és az is maradok…És ne bámészkodjon itt, menjen a dolgára!

 - olyan jó itt magánál – elnézem ahogy rakosgat, ahogy beleönti azt a sok krumplit a rekeszbe.
 - hogyan bírja azokat a dög nehéz zsákokat, én úgy sajnálom magát Hannácska!

A nő összehajtogatta az üres zsákokat, begyömöszölte a pult alá, aztán kiegyenesedve fenyegetően felhatalmasodott a pult mögött. Kerek arca még vörös volt a nehéz rakodástól, a szemei szikráztak, fél kézzel agyoncsaphatta volna szegény Pontyit de tűrtőztette magát.

 - parancsol valamit? – ha nem – ne ide járjon melegedni, mert hívom a férjemet!

 - jaj, ne, az isten szerelmére, tegnap már eleget kaptam.

 - biztos megérdemelte! Na menjen már ne toporogjon itten, elíjeszti a vevőimet

A férfi töprenve bámult kifelé egy koszos oldalablakon. Odakinn kövér hópelyhek ingáztak önfeledten. Némelyek megkapaszkodtak a vásárlók hajában és vitették magukat

 - esik a hó…

- végre – sóhajtott a nő, aztán némi bűntudattal még hozzátette,

 - nincs melegebb kabátja Pontyi?

A férfi visszafordult az ablaktól.

 - na látja, maga meg Pontyinak nevez, pedig igazi nevem is van.

 - azt mondják maga valami arisztokrata volt…

 - az nem, csak gróf.

 . olyasmi mint az hülye pofa a mágnes Miskában?

 - olyasmi.

 - tényleg az volt?

A férfi most eljött az ablaktól.

 - már nem emlékszem.

 - na jó, mostmár elég volt tűnjön már el, nem érti?

 - két szép retket szeretnék, egészséges!

Aprópénzt vett elő filléreket, csinos kis oszlopot csinált belőlük a tenyerén.

 - két szép retket szeretnék, mondta és gondosan válogatott a fekete gumók között, majd hirtelen meggondolta magát. Ujjai végét finom mozdulattal simogatta egymáson, mintha viszkettek volna és körülnézett.

 - nem, inkább két hagymát, szép nagyot! Jó nagyokat, mert szeretem, ha ég tőle a gyomrom Melegít. Persze, ha nem veszi tolakodásnak engem csak magácska tudna felmelegíteni igazán. Lehámoznám azt a durva bekecset, meg a két szvettert, összebújnánk és már nem is fáznánk egy csöppet sem.

A nő döbbenten állt, térdig halinában – kezében kigyulladtak a hagymák…

 - az anyád úristenit, te nyavalyás csavargó…

A férfit az ajtóban érték utól a hagymák, valami bele is gabalyodott a félig leszakadt zsebébe, még reccsent is egyet az a rossz zseb, egy táblácska volt, csörögve hullt valahol  messzebb a pocsolyába:

 

- MÁK, DIÓ, DARÁLVA IS KAPHATÓ!

 

Fölvette, letörölte kabátujjával a sarat és visszaindult vele a boltba.

 

 - visszahoztam a táblát Hannácska…Kezét csókolom művésznő!

A pultnál elegáns vöröskalapos nő próbált szatyrába rázni egy fél sütőtököt, legalább ötkilósat. A gróf odasomfordált.

- meg tetszik engedni?

Amaz rácsodálkozott a fura alakra, olyan szemekkel, mintha már látta volna valahol. Bizonytalan mosoly volt az arcán.

 - udvarolgatok a művésznőnek – mondta Pontyi cinikus hunyorítással a pult felé.

Amikor sikerült elhelyeznie a méretes darabot, kezének finom csuklómozdulatával tartotta vereskalap elé. Mint divatos belvárosi ékszerész a választott rubinkollekciót és meghajolt.
 - A nő ekkor már bizonyos volt benne, hogy felismerte. Ő az, a kisebbik Gattvay. Egy pillanatra kedve lett volna ezt ki is mondani, de észbe kapott. Hogyisne – eszébe jutott a színház. Tegnap a társulatin neki ígérték a második szereposztást, hivatalosan. Mindenki hallotta, és  nem a szereposztó díványon, ahol már annyit csalódott.
 - Igen, az ifjú gróf egy kicsit hóbortosnak látszik. Lehet, hogy nagyobb színész még nála is?
 - Ez most a nagy alakítások, az őszinte szerepjátszások ideje. A megmaradás ideje, ahol egyre nehezebb megkapaszkodni, mert özönlik az utánpótlás és mindenki aki érkezik nagyobbat kénytelen hazudni, mint az elődje.

 - Vöröskalap apró pénztárcát varázsolt elő elegáns szürke muffja mélyéből, a finom ujjacskák zöldszínű papírost csíppentettek, s a bekecsbe és minden egyebekbe burkolt eladónő  felé nyujtotta, aki igazából Irma volt.

 - elég lesz drága?

 - öt húsz…meg lesz elégedve művésznő drága. Ilyen finom tököm már rég nem volt.

Vöröskalap elpakolta apró pénztárcáját, leemelte a pultról tele cekkereit, melyek éppen a padlóig nyúlottak finom kezeiben.

 - leér a földre- mondta töprengőn - kibírja ez hazáig?

Kissé meglengette őket s éppen úgy nyúltak mint a similabda a padlót érintve.

 - ennyi rengeteg tököt…minek ez nekem?

 - tessék csak elvinni nyugodtan…finom az…Meg tetszik látni jó édes, még lopják is.

 - ne mondja!

 - de, de, ez a lakli tolvaj tegnap is elvitt egy felet…Egy fél tököt!

 - één Hannácska? Csak nem gondolja komolyan..!

 - de igen igen, megszámoltam.

Vöröskalap lopva a férfira nézett. Hát idejutottunk. Úritököt lop egy Gattway a piacon? Sütőtököt? 
 - Még emlékezett arra a Martinis plakátra ahol mintha a fiatal gróf pohárral a kezében társalogna a teniszpálya szélén. Nem ő volt persze, csak hasonlított a képre. A lányok  is tudták ezt a Baár- Madasban és mégis mind imádták, még a polgáristák is. A fiúk meg utánozták ahogy a poharat tartja.

 - Pontyi döbbenten előrehajolt, majd kiegyenesedett büszkén. A táblácskát úgy szorította sovány melléhez mint valami becsületrendről szóló oklevelet.

 - nem vagyok tolvaj! – kiáltotta s egy megvető mozdulattal belevágta a táblácska hegyes végét a legközelebbi sütőtökbe.

 

MÁK, DIÓ DARÁLVA IS KAPHATÓ

 

Vöröskalap mosolygott – ez maga az élet. Majd felnézett a lompos alakra.

 - Magának sokkal hosszabb a keze – nem segítene?

Pontyi mámorosan kapott a hatalmas similabdák után, s kifelé indultak az üzletből

 - Pá, kedves…

 - kezét csókolom művészelvtársnő…

Halinacsizma duzzogott, mert rá sokkal kevesebb figyelem jutott, mint arra a grófi trógerra, nem is vette észre, hogy az ajtón himbálózó táblácskát a amaz egy könnyű mozdulattal megfordította.

 

 - ZÁRVA

 

7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr472325832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.09.27. 16:22:34

Az "aztán…" már nem is érdekes.
Igen, ismertem ilyen urat, nem egyet. Aztán a következő (de)generációból is párat: az egykori kiskopasz egykori nagy gépkocsivezetőjét, a mindig részeg gyártásvezetőt (meg a Grühnferansziét…) akik nem követték volt alakulatbéli társaikat a börtönbe - félreértés ne essék: nem rabnak, fegyőrnek…
Majd a most leszerepeltek is elérik ezt a státuszt. Egyszer.
Ezen az ajtón át csak egy irényba haladhatsz. "One way ticket…"

A Művésznő meg megkapaszkodott valahogy. Valakikbe. Szerencsésebb nem. Vagy igen?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.28. 09:19:39

ez azért nagyon ottan van! piaci operett, szinte a zenét is hallani :))

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.09.28. 15:39:39

@Grift:
Szeretem mikor aszonygya" okos prózaíró - mer ő tud - hogy jó jó, de a személyek nincsenek eléggé kidolgozva.
Sokat tanulok ám bolyongásaim közben.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.09.28. 15:43:45

@Mormogi Papa:
Most találtam meg az írást.
Sárga papíros, legalább harminc éves.
Csak néhány szót szedtem le belőle és kettévágtam.
Volt "aztán" de nem mai elvárások szerint, s végül is elhagyható.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.09.28. 17:56:10

@inszeminator: Igen, így értettem.
Azt nem írtam, hogy a hangulat, a játszó személyek s a környezet megint éppen olyan, amilyennek lennie kell…
Pedig ez korántsem magától értetődő. Ami természetes, azt az ember gyakorta észre sem veszi. Csak ha hiányzik, akkor jön rá…
Nem a "kidolgozott jellemrajzra" gondolok :-) Annak itt helye nincs. Meg személyiségfejlődésnek se. Az más műfaj.
Jó, hogy meglett az a sárgult papíros. Nélküle szegényebbek lennénk. Nem romlott meg az állásban, inkább nemesedett :-)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.09.29. 21:45:47

@inszeminator:
asszem félreértettél. élveztem. jó.
de szólt a zene hozzá a fejemben, és stimmelt.
süti beállítások módosítása