inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2008.12.19. 19:01 inszeminator

Régi karácsony...

 

   "Várj...! Lopok neked egy kekszet..."

      - Hosszú várakozás volt mindig a karácsony, izgalom, kutakodás és végül beteljesedés. A biblikus történet szerint a születés estéje, s e pillanattól már családi ünnep is egyben. Tudom ez így túlontúl leegyszerűsített történet, de valahogy számomra mégis így igaz. Megszületett a család, mert megszületett a kisgyermek. Nélküle család-e a két ember mégha párban is, csak úgy maga-magában?

     - Nem tudom, az ókeresztények miképpen ünnepelték e napot, Krisztus születésének napját.? Ünnepelték, megkülönböztették-e egyáltalán, készítettek-e egymásnak ajándékokat, szórtak-e szénát mint némely vidéken az asztal alá, csak külső jegyei vagy belső tartalma is volt e a napnak már kezdetek óta? Voltak szép csendes bennsőséges pillanatai korábbi karácsonyaimnak. De másfajták is,  gyermekkori karácsonyok, templomi, irgalmatlanul hosszúra sikeredett szentebeszédekkel, amikor már tűrhetetlenül macskásodtak a lábaim és egyáltalán nem értettem miért kell ennyire túlfecsegni a már már bosszantóvá nyújtott örömhírt. Krisztus megszületett, na...Ezt már tegnap este megtudtuk - a mai nap a tiszteletadásé, tudom, de én már nagyon éhes vagyok.

     - Aztán végre a karácsonyi ebéd. Hosszú és jó ebéd, mert a karácsony az karácsony. És Béke meg család. És a szeretet aprócska megnyilvánulásai az asztalnál, olyasmi például, hogy nem veszekszünk. Nincs "osztozkodás". És még valami kifejezhetetlen belső nyugalom is, amit nem mi teremtettünk - csak meglepett, tudtunk nélkül szállt ránk - s ettől olyami érzésünk támad, mintha megékeztünk volna valahová.

     - Kápé fogadkozott, hogy egy lavórnyi dohány fog összegyülni karácsonyra. A szabókat és az asztalosokat külön felszólította, hogy a mestereket mindenképpen környékezzék meg, elvégre karácsony van. Nem hagyhatnak magunkra...!

      - És egyszer van egy évben karácsony a rohadt életbe. Az asztalosok, már lopják a gallyacskákat, fa is lesz. Néhány őr meg az összes tiszt szemérmetlenül behordja a karácsonyfájátt, hogy talpat készítsenek alá az asztalosok, azokról szakadnak le itt ott az ágacskák. Péká gyüjti a saját szalmazsákjában, a jövendő karácsonyfán alszik, nohiszen...Nem bízik senkiben csak önmagában - nemhiába szobaparancsnok, azt csinál amit akar - azt mondják legalább két arasznyira már tellik az ágacskákból, igazi fa lesz...

      - A műszak utáni motozások sem maradnak el, bár már reggel óta huszonnegyedikét számolunk, megy minden a maga robotos útján. Csak valahogy mégis sokkal lassabban. Mintha valami tunya lazaság vett volna erőt az őrökön is. Tényleg karácsony lenne..? Holnap is műszak, persze persze, munkanap, mint rendesen hisz a Karácsony csak egy név a naptárban mint a Jolán...

       - Séta után egy lófej formájú kőszéndarabot kellett szétverni az egyik ágyvégen. Pokrócokkal vontak az esemény köré zárt fülkét, hogy a levált darabok ne repüljenek szanaszét. A végén fél vödörnyi szenet sikerült összeszedni, s a néhány kiutalt fadarab segitségével tűz is égett a kis kályhában. Péká emberei ülték körbe a kályhaközt - magánterület - és a lavórt bámulták. A lavórnyi dohányt. Azt a középső kört a lavór alján valóban valami barnás, dohányhoz hasonlító mocsok fedte. Az alaminium itt ott azért kilátszott alóla. Csak kibli-víz, meg vacsora után - mondta péká figyelmeztetőleg - addig semmit...

    Elmúlt a kibli-víz, a sárgaborsó-főzelékes vacsora is, és hirtelen senki nem tudta mi következik. Végül Péká mégiscsak megadta a jelet, na akkor gyujtsunk rá, vetette oda egyik emberének, s az máris sodorni kezdett. A kis kályhában vígan lobogott a szétvert lófej, aprócska sánta főrend, mini Quasimodo vigyázta, az egyetlen, aki képes volt falból. ólomból, és a kibli leveles rozsdájából is tüzet csinálni. Megélénkült a zárka, csomagok kerültek elő, sütemény és kolbászillat lengte be a teret. Erre a pillanatra tartalékolt mindenki aki az utóbbi időben csomaghoz jutott. Itt a Karácsony...

    ....mennyből az angyal, leesett nyakkal - rikkantott fel valahol Giricska, aki valamiért képtelen volt visszatartani magát. Kussolj, jött a válasz félhangon, de Giricska nem törődött vele, ünnepelni volt kedve.. A harmadi vagy negyedik angyalos dalocskáját már nem tudta rendesen befejezni. Tompa puffanás, valami pad is felburulhatott - na de miért...? Mert már mondtam...Unalmas vagy!

     Nem láttam az esetet ERR felsőágyán olvastam az ágyközi padon állva. Illetve az odahelyezett könyvet, egy útleírást, meg sem érintve a szögletesre vasalt ágyat. A három könyv közül az egyiket mely a zárkában fellelhető volt. ERR megengedte, hogy odategyem, mert az én földszinti ágyam mellett a túloldalon öt förtelmes kibli sorakozott, és az ablak is nyitva volt éjjel nappal. Nem éppen olvasásra ingerlő környezet. Néha felállt mellém, és olvastatott magának. Eleinte még elhittem, hogy nem ismeri a betüket, de hamar figyelmeztettek, hogy mást akar. Erős ruganyos fickó volt, egy akkoriban híres ugrócsoport legfelső tagja. A csoportban alatta lévő tag, a bátyja, akinek a mutatvány végén a vállára kellett ugrania, egy emelettel feljebb tartózkodott egy másik zárkában. Láttam korábban a csoportot rögtön felismertem, és nem értettem, hogy kerülhetett ide a cirkusz látványos, csillogó világból. Nyilván azért, mert azt a világot sem ismertem, más a porond, és más amikor civilben rabol az ünnepelt artista.

     Furcsa soha nem hallott csendben és nyugalomban telt a Karácsony. Giricska brutális elnémítása után, az apró négy-öt fős risztes csoportokra szakadozott zárka népe csendben majszolt, alig beszélgetett. ERR jelent meg mellettem a padon, de most nem akart olvastatni magának.

     Neked semmid sincs..? - kérdezte vígan rágcsálva valami nyúlós szalonnadarabot. Nem volt kedvem beszélgetni, felolvasni még annyira sem, oda se néztem, csak úgy válaszoltam. Nemrég jöttem - mondtam, alig három hete, nem kaphattam még levelet sem. 

    Várj, lopok neked egy kekszet - súgta, és eltűnt. Láttam amint csoportról csoportra jár, mindenhol leül beszélgetni, aztán tovább olvastam, megfeledkeztem róla.

    Nem tudom mennyi ideig kóborolt, egyszer csak felpattant mellém újra és egy kekszet rakott a könyre - itt van - mondta. "Legyen neked is karácsonyod".

    Olyan gyorsan tűnt el, hogy megköszönni sem tudtam. Megenni egy elorzott kekszet...? Karácsonykor...? Csak néztem és nem tudtam eldönteni mit csináljak vele. Ez most ajándék, vagy micsoda...? Rabolta, lopta, vagy kikényszerítette valaki csomagjából...? Úgy döntöttem ajándék. Megettem, de szégyelltem magam, mert éreztem legbelül, hogy nem tisztességes dolog lopott holmival ünnepelni. Így legyen "nekem is karácsonyom...?"

     Eszembe jutott Krausz meg az "ízesítés", amikor lágerkonyhai működésük során belelógatták pufajkájuk ujját a leveskondérba, s kitették a néhány percre a fagyba. Nem loptak soha semmit, de a barakkba érve lekaparták a ruha ujjáról a vékony faggyúréteget. Krausz sem volt büszke a turpisságra, dehát a túlélés fiam, a túlélés az a legfontosabb - így magyarázta. Egyetlen szem lopott keksz miatt nem szükséges háborognia a lelkemnek - így döntöttem.

    Nem gondoltam, hogy egy csendes karácsonyeste ilyen gyorsan képes elillanni. Pedig nem történik semmi. Nincs pankráció, semmi verekedés, amikor az ember alig várja a takarodót, hogy a zűrzavarnak végre vége legyen, az órák lassan múlnak, de most szinte  felriadok a folyosó felől jövő kiáltásra:...takarodóra felkészülni...! Máris...?

    Megbontjuk a szögletesre vasalt ágyakat, formára hajtogatott ruhadarabok kerülnek az ágyak végében lévő padokra, s aztán alsóban várjuk szabályosan nyújtott lábbal bicskaülésben a következő parancsot. Néha sokára ér ide, de aztán annál hangosabb az üvöltés: Jóóó éjszakát kííívánok!  És úgy vágjuk magunkat hanyatt egyszerre, hogy csak nyekken a sok rozoga vaságy. A lábnál hurkába csavart takarót is gyakorlott mozdulattal, egyszerre rántjuk magunkra. Vége a napnak.

    És folytatódik a karácsony most már félhomályban. Csak a heszlámpa világít az ajtó felett, és újra csend van. Még nagyobb, még szokatlanabb mélységes csend, és furcsa nyugalom. Csak szuszogás hallik innen onnan. A máskor még oly sokáig tartó éber suttogás, veszekedés elmarad. Most mindenki magában éli meg a maga karácsonyát. Az összes eddigit, s talán az elkövetkezendőket is.

    Aprószemű szúrós havat sodor be a szél a nyitott ablakon - fő az egészség - fejemre húzom a törekkel teli párnát. Tudom, érzem, hogy senki nem alszik. Várunk valamire...

    És gondoljon bárki bármit, amikor nincs rohangálás, vad kolompolás és ajándéközön mert nem lehet, s csak arra vagy képes, hogy a fantáziád működjön, és elképzelj magadnak csuda dolgokat, s azokra gondolj csendes szívvel akik várnak valahol,s akiket szeretsz, akkor tudom, hogy megvalósul, és ringatva bűvöl és elcsndesít, mert igazi belső ünneppé válik a Karácsony.

    Boldog Karácsonyt Mindenkinek!

14 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr21832051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csutakaszürkeló 2008.12.20. 18:00:01

Kedves Inszeminátor, infók:
az első keresztények legelső és sokáig egyetlen ünnepe a vasárnap volt. Ehhez jött később a Húsvét és a Pünkösd. A III. század elejétől jelenik meg az Epiphania (Úrjelenés, január 6.): Jézus születésének, a mágusok megjelenésének, Jézus megkeresztelkedésének és a kánai mennyegzőnek az ünnepe. A december 25-i karácsony a IV. században keletkezik.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.12.20. 19:12:16

Kedves Csutaka..!
Van abban némi szándékosság, hogy nemm igyekszem pontosítani a bejegyzéseimet. Hozzátartozik "munkásságom" homályban tartásához, egyúttal pedig rendkívül élvezem a tájékoztató, s olykor egymással vitázó hozzászólásokat.
Most is kaptam, ebben az esetben tőled fontos információkat. Remélem másokat is elér, ha hajlandóak elolvasni irományomat.
Namármost, tudtam az olaszok Epifánia mániájáról, mely a karácsonnyal szite egyenértékű, legalábbis a gyerekek között, akik az ajándékokat várják.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.12.20. 19:15:42

Bocs, a mániát' javítanám. Inkább népszerűt írnék helyette és a lényeg maradt ki, mármint fogalmam sem volt, hogy ennyire régi keletű ünnep.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.12.22. 01:00:15

Kedves Inszeminátor!

A testvérem megígérte, hogy karácsonyestére lesz házifőzésű kőszegi eperpálinka. Egy kupicával a te egészségedre iszom belőle.

(Miért van az, hogy én értem, amit te írsz és egy nálam tíz évvel fiatalabb pedig nem (érti), amit én?! Valahol itt a bibi a mai világgal...)

ü
bbjnick

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.12.22. 09:40:43

Kedves Bbjnick!

Köszönöm a megemlékezést, remélem viszonozni is tudom, mert vittem fokolót a fiamnak, hogy megmérhesse Erdélyből hozott pálinkáinak erejét, és igért belőle. Egészségedre!

"Hogy miért van az, hogy Te érted(...)tíz évvel fiatalabb pedig nem" - erről nekem mindig az aranyborjú jut eszembe. Neked persze ezt sem kell részleteznem, de ők nyilván valamely fesztivál, sport, esetleg szántóverseny díját látnák benne.
Nemrég estefelé elkaptam egy gyöngyszemet a hiradót keresve három csatornám egyikén.
...Fellini..? - töpreng a lány - nekem ez olyan franciás - inkább olaszos javít a fiú...
Nem tudom mire jutottak, tovább kapcsoltam.
Ez egy mesterségesen generált világ. Sok pénzt kereshetsz, gyere. Semmihez nem kell értened, semmit sem kell tudnod. Elég ha van két kezed, hogy a sültkrumplit belerakd a zacskóba, vagy a szeleg mellett naponta órák hosszat gyakorold azt a Chaplini mozdulatot.
Az ízfokozó mindenbe bele van keverve. A kólába éppen úgy mint a bulvár bármely szegmensébe. Ha kiégtél, netán elég volt, a Trendi már azt is megtalálta miképpen tiltakozhatsz...Légy Emós, utáld a világot, a mindennapjaidat, a környezetedet, az egész életedet. Vannak ennek külső pénzért vehető felszerelései...vedd meg akár a koporsódat... csak most, csak neked, jutányos áron a legjobb kivitelben.
Lehet, hogy siránkozásnak hallik amit leírtam, pedig nem annak gondolom. Jönnek olykor, olykor Savonarolák, igazítanak valamit, aztán eltűnnek.
( ...bár az is lehet, hogy ma már szerződésben rögzített feltételek mellett tevékenykednének...)
Van egy fiam és egy lányom - és szerencsém van mert egyiken sem látom a kiégettséget, ürességet. Reménykedem.
ü
Inszeminator

Csutakaszürkeló 2008.12.22. 16:56:02

Odaáti Sanyi bácsi:

SIVATAG

Életed sivatag
halálod a sivatag széle
és örökösöd
a sivatagban ül tevére

Életed sivatag
halálod a sivatag széle
és aki helyedbe lép
a sivatagot örökli

Életed sivatag
halálod forrás
és jaj annak ki helyedbe lép

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.12.22. 17:57:30

Hát most erre mit is mondjak...?

Én háttal megyek a sivatag széle felé,

és közben az eget nézem, amint csalárdul ragyog,

legfeljebb jól seggre esek a szélére érve...!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.12.22. 19:05:39

Mint egyszeri sivatagjáró mondhatom, hogy a sivatagban semmi sem állandó, minden változik. Leginkább a széle - az folyton vándorol :-)
A sivatag nem halott: meglepően sok életet rejt. Ami nem jeleni azt, hogy oda vágynék. Ámbár néha, változatosságképpen...
Mert szép is.
A régi pesti mondás szerint az Életben csak két biztos van: a halál, meg a sarki rendőr. Csak az utóbbi Biztos Úr.
Persze ez a mondás sem a kádárkolbászos korban született...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.12.22. 19:07:13

Amúgy békés, boldog, kegyelemteljes Karácsonyt kívánok Mindőtöknek :-)

(No nézd már, nem ismeri a blog a kegyelemteljes szót, mindkétszer aláhúzta. Jellemző.)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.12.22. 20:46:23

E676 x 447 - 68 kB - www.ruf.rice.edu/.../pictures/storm.jpg

Ezt a képet találtam a sivatagról, persze véletlenül. Semmi köze karácsonyhoz, ünnephez, csak van...És félelmetes.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.12.22. 20:59:50

Ha eltévedsz a sivatagban és találkozol egy berberrel, vagy ha meglátod a hihetetlenül tiszta éjszakai égboltot a tejúttal, akkor már olyan nagyon rossz helyen nem lehetsz. Gondolom én.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.12.23. 03:07:43

Kedves Inszeminátor!

Neked és olvasóidnak áldott karácsonyt kíván a magyarido.blog.hu!:-)

Anziksz itt:

magyarido.blog.hu/2008/12/22/karacsonyi_anziksz

ü
bbjnick:-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.12.23. 16:07:40

Kegyelemteljes Karácsonyt kívánok Mindannyiótoknak :-)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.12.23. 17:55:31

kedves Inszeminator,
én is boldog Karácsonyt kívánok!
süti beállítások módosítása