inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2009.05.31. 10:48 inszeminator

Esti dal.

     -Történeteket meséltek a rádió énekkarának tagjai, mert a világot járván sok minden előfordult velük. Egy kisebb csoport ilyenkor fölkeresett egy egy nagyobb, híresebb katedrálist, templomot, ahol sétálgattak egy ideig a látogatókkal aztán úgymond "kipróbálták az akusztikát". Ez pedig abból állt, hogy valahol megálltak egy csoportban és elénénekelték a szép halkan kezdődő, majd aztán mind erősebb hangzású, s végül lecsendesedő esti dalt, mely mint valami imádság hangzott minden helyen.

     - A látogatók ilyenkor döbbenten megálltak, néhol előjöttek az intézmény hivatalosai gratuláltak, megköszönték.

     - Sok minden található a műről a Youtubon, nem véletlen, hogy jó részük templomi felvétel. Ima ez kéremszépen, esti ima dal formában. Egyik kedvencem egy spanyol gyerekkórus felvétele, persze, hogy templomi hangversenyen, de van Ontarióból és még sok más helyeről.

A szöveg:

 Erdô mellett estvéledtem,
Subám fejem alá tettem,
Összetettem két kezemet,
Ugy kértem jo Istenemet:
Én Istenem, adjál szállást,
Már meguntam a járkálást,
A járkálást, a bujdosást,
Az idegen földön lakást.
Adjon Isten jó éjszakát,
Küldje hozzám szent angyalát,
Bátoritsa szivünk álmát,
Adjon Isten jó éjszakát,


https://www.youtube.com/watch?v=86Dtkwe7nK8


 - Most pedig jöjjön a Wikipédia


     -Az Esti dal Kodály Zoltán egyik legismertebb kórusműve. Az egyneműkar az 1930-as évek teremtő korszakában született. A partitúra többek között még kínai , dán és héber szövegekkel is megjelent.A művet több nagykórus mellett a King's Singer is előadta.

Eredet, szöveg [ szerkesztés ]

A népdalt Kodály gyűjtötte 1922 -ben a Heves (ma Nógrád ) megyei Pásztón , a kórusműben szereplő első két versszakkal együtt. A harmadik versszak Szeged környékéről való, egy 1878-ban megjelent gyűjteményből. A szöveget mondanivalója, lírája, bensősége költői magasságba emeli, az ismeretlen magyar parasztköltő méltó párja a költőfejedelem Goethének. Lehet, hogy Kodályt is a vers ihlette meg.


Szerkezet [ szerkesztés ]

A mű három részes, szinte pontos ABA szerkezetű, egy hat ütemes kódával . Az indulás nyugalmát a 2. rész segélykérése követi. A középső részben a többi szólam is felszólalhat. A többi részben homofónia , ehhez képest itt a polifónia érvényesül. Itt a fohász hangjába türelmetlen panasz vegyül, a zene mozgalmasabbá válik. A harmadik rész a megnyugvásé, a szoprán szöveg nélküli felszálló halk dallama búcsúztatja az eltelt napot . Mélyben tartott orgonapont , akkordonként el-elmozduló kísérő szólamok és a magasban éneklő szoprán : ez az első és a harmadik szakasz. A mű közepén a 4 szólam 3-ra szűkül, az akkordok helyét az imitáció mozgalmassága váltja fel. Ez a három rész szerkezete: nyugalom – nyugtalanság – nyugalom.

Bemutató [ szerkesztés ]

A bemutató 1938 . május 27-én volt a Zeneművészeti Főiskola nagytermében. A Kodály kórusai című énekkari hangversenyen 5 új mű szerepelt, köztük az Esti dal is.

Pünkösd vasárnapja van. Az alábbi felvétel karácsonyi, de az érvényessége mindennapos.

https://www.youtube.com/watch?v=IJk2rtuAfWc




 


A

6 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr41154519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.06.04. 19:24:15

Köszönöm szépen a gyönyörű Pünkösdölést :-)
A templomban váratlanul felhangzó énekkar valóban mindenhol megteszi a maga hatását. Leányom volt énekkarosként tanusíthatja. (Én is voltam, csak akkoriban nem lehetett ezzel utazni. Nem mintha lenne hangom :-)
Különösen szép emlékeim között tartok nyilván egy váratlanul felhangzott orgonaszót egy elzászi templomocskában, 72 nyarán…

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.06.09. 17:11:56

miért nem illesztitek be a youtube videót? vayg ágyazzátok, tán úgy helyes mondani.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.06.09. 17:15:53

én egyébként Kodályt sokkal jobban szeretem, mint Bartókot.
de utóbbinak is annak jó művei, természetesen.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.06.09. 17:24:25

@tesz-vesz:
Működik mind a kettő, csak úgy vettem észre az első, a váci csak két kattintás után.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.06.12. 13:38:13

@inszeminator: működik, csak kényelmesebb ha itt a videó

orbispictus 2009.06.12. 15:40:44

Nagy örömmel olvasom újra!
Üdv.Márta
süti beállítások módosítása