inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2008.10.21. 16:43 inszeminator

Libanoni cédrus Budán.

 

     Nem tudtam róla, pedig a környéken jártam iskolába, a Szentmiklósi útra, mely ma már más nevet visel. Iskola után az ördögárok medrében gyalogoltunk a haverommal hazafelé. Ő a Kondor és a Páfrány út sarkán lakott, s amint leértünk az árokba hatalmas éles füttyel hívta elénk forintot' a hatalmas farkaskutyát. Most láttam amint fényképezni mentem, hogy eltünt a régi ház, gaz borítja derékig a kertet, de valami készül. Lesz majd ott egy szép villa, mert nagy érték errefelé egy ilyen terület. Kocsival éppen ez utólsó telekig lehet menni, mert aztán már csak az erdő, vagy fölfelé a Kondoros út, amit terepjáróval sem ajánlatos kaparászni. Hálistennek, mondhatnám, mert ha valakit érdekel, leküzdheti azt a kb nyolcszáz méternyi jó kis emelkedőt. Már ha érdekli egyáltalán, milyen egy igazi libanoni cédrus Budán...

A tábla szerint, van még egy hasonló, legalábbis libanoni cédrus az országban, vidéken, a dunántúlon, egy kis falu arborétumában, melynek alacsony kőfalán hálistennek jól belátni, mert nem takarja el a tél végi fehér virágszőnyeget. Szédületes hóvirágszőnyeg virít a sötét törzsű fák alatt, s valahol arra felé lehet az a másik. Nem mondtam a falucska nevét, bárki kitalálhatja könnyedén - egyszerre útált és imádott politikus szülőhelye van a szomszédban. Vagy éppen ott..? Nem is tudom. Nem vagyok bemutatva.

 Tavaly éppen ilyentájt jártunk errefelé, előbb még bámészkodtunk a szeles hűvös Apáti sziklán, ahol megtudhattam régi iskolai titkokat. Többek között, hogy itt a szikla tetején töltötték néhányan a hivatalos iskolaidőt, Bence is, mert én otthon dolgoztam , és nem tudott előbb hazajönni. Soha nem kérdeztem na mi volt az iskolában...? - kitünő tanuló volt a gimnázium végéig, akár meg is mondhatta volna merre jár. S ahogy ott nézelődünk a sziklán egyszer csak azt mondja, menjünk a Cédrushoz. Sötétedett, sietni kellett...Errefelé nőttem fel, csavarogtam magam is keresztül kasul a budai hegyeken, de nem hallottam soha a cédrusról. Lehet, hogy láttam mint nagy, termetes fát, de nem volt divatban akkoriban semmiféle tábla, csak május elsején, az az egynyeles, amit elhajigált a jónép ha már végére ért a menetnek.

     Mire odaértünk, talán épp a legalkalmasabb pillanatban, majdnem sötétben, már csak a hatalmas sötét fa körvonalait láttam. Gyönyörűen sötétlett a lombjavesztett ágasbogas környezetben.

 Amikor most még világosban, de késő délután felkerestem a helyet, nem akartam hinni a szememnek. Néhány hónapja itt még gaztenger, kosz szemét, s most mintha beleérkeztünk volna európa közepibe.  Nyírott gyep, szemét elhordva, emberes pad a mindenkori erdei erőművészek bosszantására, és mintha a cédrus is jobban érezné magát. Tulajdonképpen mintha valami fenyőféle volna. Csontváry képein az ágvégeken mintha valami rongyféle lengedezne. Soha nem értettem mi lehet az. Most látom, hogy apró tűlevelek sokasága képez hasonló képződményt és hüvelyknyi ágaskodó világosszínű tobozocskák ülnek rajta. Ilyen egy cédrus...? egy Libanoni..? A tába laírása szerint ilyen - én meg elhiszem.

     A gugli térképen még egy régebbi gazos fotó van, de egyáltalán nem bánom, mert a többi kép is régebbi, s így olyasmit is megtalálni rajta ami már nem is létezik. Illetve létezik, csak már semmi értelme. Mert ha mondjuk építési engedélyt kap valaki a Halászbástya elé, mert megvette az alanti telket, és persze megszerezte a az építéshez való összes papírokat, mert azt meg lehet szerezni semmi kétség, akkor a Halászbástyának és a híres panorámának annyi.

Ez volt a néhai Árpádkilátó a Guggerhegyen a város fölött, ahol egész osztályok rohamoztak, hol kurucként, hol törökként, s ahonnan gyönyörűséges panoráma nyílt Budapestre. Ebben a városban azonban könnyen megesik az olyasmi, hogy beépítik egy kilátó környezetét, mert jó helyen van. De az is lehet, hogy elég valakinek a zsebét jól kitömni, annak sincs sok akadálya. Nézelődjenek máshol, a kutya úristenit...- vagy nézzék az eget. Elvégre fölfelé is lehet nézelődni. Nem sokkal ettől a helytől a Szalonka út mélyén volt egy rendes igazi szakadék. Kőből, nem vízmosásból...Talán még ma is van belőle, mert azt is bizony elkezdték betömögetni. Természeti jelenség...? Na és..? A pusztaság is az. Az is természeti jelenség, és semmi baj vele. Néha az az érzésem, ha tengerünk volna, meg sem érdemelnénk. Telehordanánk szeméttel....

       No mindegy, nem találom a tegnap még megvolt képeket, melyeket a kilátóról készitett valaki. Legutóbb amikor arra jártam egy háztető zavarta a kilátást. Nem hiszem , hogy lejjebb ereszkedett volna azóta, mindenesetre tökéletesen eltakarta az egykori látványt. Mivel azonban a mai gyerekek amúgy is számitógépen csatároznak, nincs is szükség ilyen jópofa építményekre. És Budapest egykori panorámáját is meg lehet nézni a neten,  még csak nem is kap szívdobogást közben az ember. Legfeljebb hamarabb megdöglik. Úgy kell neki!

16 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr14724910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.10.21. 22:19:30

A triász új változata:
Ne nézz, ne láss, ne hallj - ott a zinternet meg a zempéakárhány.

Egyszer olvastam egy SciFi novellácskát: korcs utódok üldöglenek egy egykori stadion romjain és nem hiszik el a falra vésett adatokat. Hogy ekkorát dobni, ugrani, ilyen gyorsan futni... biztosan lódítottak a régiek...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.21. 23:07:21

Ha az ukrajnai iskolásokra gondolok, akik meghaltak egy iskolai tornaórán, akkor nem is tűnik annyira távolinak a novellácska meséje.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.21. 23:07:21

Ha az ukrajnai iskolásokra gondolok, akik meghaltak egy iskolai tornaórán, akkor nem is tűnik annyira távolinak a novellácska meséje.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.22. 11:02:47

Az alcsútdobozi kastély parkjában van a sok hóvirág!!!! Az útról nézve egészen fantasztikus a látvány a tél végén.
Gyakran járok arra, hiszen Édesanyámnak valamivel arrébb (Fehérvár felé) van egy kis parasztháza pihenés céljából, szépen rendberakva.

A Gugger-hegyi kilátónál utoljára úgy huszonhárom éve voltam (sajnos). Nagyszüleimmel rendszeresen sétáltunk erre, akikről már meséltem hogy itt laktak a környéken egy régi családi házban, amelynek a kertjében volt egy gyönyörű fenyőfa, amit anyám születésekor hoztak le csemeteként innen az erdőből és ültettek el a kertben.
A százéves családi házat -amit még üknagyapám épített- különböző okokból el kellett adni két éve és megfogadtam, hogy soha többé nem megyek arra. Ennek ellenére egyszer arra kanyarodtam autóval és persze egykori házunkat rendesen ledózerolták. Akkor még ott állt a kertben Édesanyám mára már igencsak megnőtt erdei fenyőfája. Most nem tudom, hogy mi a helyzet, de persze nem is érdekel a dolog, mivel többet be nem teszem a lábam még az utcába sem..

szpal 2008.10.22. 14:56:36

cédrus van Sopronban is, ez az itteni pedig ilyen játékokra ad okot:
www.geocaching.hu/caches.geo?id=273

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.22. 15:17:05

Kedves szpal, örülök, hogy jóféle játékokra ad lehetőséget a kommentben említett geocaching. Én kirándulni szoktam, esetleg sétálgatni csak úgy láda és gps nélkül. Persze mindenki úgy jár kel ahogy akar, szövetségben, vagy csak a maga gyönyörűségére. Örülök, hogy Sopronban is van cédrus, fogalmam sem volt róla, a tábla csak kettőt említett.
Az utóbbi napokban említette valaki, hogy miért ez az ostoba név - inszeminator..? Persze korábban olyan is akadt aki értette a célzást. Most már maradok ennél, mert ahogy látom olykor rendesen megindítja a kommentelők fantáziáját. Hajrá...!

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.22. 15:25:28

Ott van bizony a töméntelen hóvirág az alcsútdobozi arborétumban, kedves Gasper. Érdemes kora tavasszal arra járkálni. Gondolom másra is felfigyeltél útközben, kicsit feljebb Fehérvár felé.
Ha lentről jövök és éppen errefelé és olyasvalakivel akinek meg akarom mutatani a gyönyörű tájat Pest felé ezen a falun áthaladva, még nem volt aki nem akart volna megállni, hogy álljunk meg, nézzük meg közelebbről. Kitalálod e mi az? Benn van a faluban, közvetelenül az út melletti hegyoldalban, vörös kövekből rakott kerités veszi körül, és sajnos mindig zárva van.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.22. 23:39:24

Szégyellem magam Inszeminator, de én most elbizonytalanodtam. Habár Lovasberénynél van egy zsidó temető a hegyoldalban, aminek egészen különös a hangulata, legalábbis az útról nézve.
Igazából én Vértesacsa-főváros viszonylatban vagyok naprakész.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.23. 09:06:42

Miért szégyelnéd magad Gasper? Lovasberényről van szó. Csak kiváncsi voltam észre vetted e? Lovasberénnyel kapcsolatban viszont az is érdekelne, hol szoktak összejönni a kommancsok a nagy megbeszéléseikre...? Az biztos, hogy nem az említett temetőben, az mindig zárva van.

Srí 2008.10.23. 13:18:50

De sokat kirándultunk régen az ördögárok környékén, csodás erdők vannak arrafelé. Azt sem tudom, működik-e még az Ördögorom csárda, jól lefáradva oda tértünk be mindig enni valamit. Férjem Farkasréten cseperedett, ismert minden fűszálat, gombát, növényt arrafelé. Tőle tanultam gombászni és most folytatom, de még mindig nem bízom magamban.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.23. 15:12:32

Azért bízzunk benne, hogy Lovasberény nem jut Őszöd sorsára :)

Pilgrim 2008.10.25. 20:06:19

Nem tudtam erről a cédrusról, köszönöm az ötletet, én is elsétálok majd arra.

Nemrégiben az ott lévő szakkönyvtár miatt mentem el a Jókai-kertbe, ahol előtte még nem jártam, pedig Jókai az egyik kedvelt íróm. Sajnáltam, hogy csak most jutottam el oda, mert az is egy hangulatos természetvédelmi terület, alkalmas a pihenésre, kikapcsolódásra, nem messze a belvárostól... Különös atmoszférája van.

Kürthy_1 · http://jesabelle.blog.hu/ 2008.10.30. 09:32:18

Sok emléket juttattál eszembe. Iskolaidő múlatását a Gugger hegyen, az Ördögárok, nos, ami fölött Pasarétnél egy cső vezet... azon egyensúlyoztunk. Gesztenyét szedtünk a MÉH-be... és eszembe jut a napközistábor, ahol örsökre osztottak. A cédrust magam sem láttam, de hallottam róla. A Gugger hegy a bátyám szívügye, sokat fotózott ott. Igyekezni fogok néhány fotót feltenni a blogomba!!! De lehet hogy küldök Neked belőle. Sok jó figyelemfelkeltő írást és fotózást kívánok addig is Neked! Üdv. Kürthy

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.11.07. 12:43:39

"Lovasberénnyel kapcsolatban viszont az is érdekelne, hol szoktak összejönni a kommancsok a nagy megbeszéléseikre...?"

Az erdőben Nadap felé fél úton
van egy régi HM üdülő, oda járnak.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.07. 13:42:33

Kösz, gloire, ezt meg kell néznem. Ha HM. üdülő nyilván nagyon biztonságos. Még bunker is lehet benne, ahol összebújhatnak az elvtársak.
süti beállítások módosítása