inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2008.11.18. 10:45 inszeminator

Marcus Aurelius koradélelőtt...

 

      

          Amikor a felszín zsibbasztó locsogása, zavarossága már már elviselhetetlené válik, valahogy mindig kezembe kivánkozik egy kicsike könyv, "Marcus Aurelius elmélkedései". Beleolvasok, s mivel tökéletesen mentes a mindennapok modernista szinezett baromságaitól, nincsenek benne sem celebek sem hirdetések, csupán arról szól amiről szólnia kéne normális mindennapoknak, egy kicsit megszerettem. Mondhatnám, hogy vezérlő elvem, világitó fáklyám az emberélet útjának stb...de nem mondom. Nem hordok sem díszkardot, sem semmiféle ornátust, gyakran bóklászom könnyedebb területeken, és ott is jól érzem magam. Ismerek embereket, akik hasonló alkalmakkor, a zajongás és zsibbasztó locsogás csúcsidejében inkább a bibliát keresgélik a polcukon. Az is jelenthet egyfajta feltöltődést, nem tagadom. E kicsike könyv szerzője viszont szereti a :

     "...görög filozófiát, amin nevelkedett és amit vallott, egy római császár igényeihez hajlította, gondolatvilágában pedig minden személyes ellenszenve ellenére a kereszténység atmoszférája bontakozik ki. A beteges, testben lélekben szenvedő császár életében és művében megéli és megeleveníti az ókor búcsuzásának és az új korszak születésének minden fájdalmát...'Ne reméld a földön Platón államát' - írja...." /Szilágyi János György/

     Egyházi körökben ma is létezik - gondolom - bibliaolvasó kalauz, mely napokra bontva írja elő az olvasandó textust egyforma adagokban mindenki számára, hogy lelkében egyaránt célhoz érjen a biztos léptű, s a lelkiekben még botladozó. Gyakran láttam összekulcsolt, bibliát tartó kezekben a "Könyv" lapjai között megszorulva, de olykor beleolvasva soha nem értettem, az idézet miért aznapra vonatkozik. Ki dönti el a sorrendet, valami egyházi bizottság? Szerény kis füzetecske volt, nem akarom én bántani, csak tüntetőleges hurcolászását nem bírtam soha, bennem mindig rossz érzéseket keltett. E könyvhöz nem tartozik semmi ilyesmi, csak a profán, néha szemtelen véletlen. Olykor jobb és megbízhatóbb mint bármi szervezett szellemi megveztés'. Ma reggel mielőtt munkához láttam volna, muszáj volt némi rendet raknom az asztalomon, kézbe vettem és persze kinyílt valahol. Éppen itt:

      Hatodik könyv / 16.

      Nem az a becses, hogy kipárolgunk: megteszik ezt a növények is. De az sem, hogy belehelünk, hiszen a háziállatok és a vadállatok is ugyanezt cselekszik. Az sem, hogy a külvilág benyomásait felfogjuk, hogy vágyaktól rángatott ösztöneink megmozdulnak, hogy nyájszerüen társulunk. Az sem, hogy táplálkozunk, mert a táplálkozás sem különb annál a folyamatnál, amellyel a táplálék fölöslegét kiválasztjuk.

     Mi hát a becses? Tapsokat aratni? Nem! Az sem, ha a nyelvek tapsolnak. Mert a tömeg tetszés-zúgása: nyelvek tapsa. Lemondtál tehát erről a kis dicsőségről is. Mi marad hát, ami becses? Azt hiszem, ez: saját alkatodnak megfelelően nekilendülni és pihenni. Erre ösztökélnek a tudományok és a mesterségek is. Minden mesterség arra törekszik, hogy kidolgozott módszere pontosan megfeleljen annak a célnak, amelynek érdekében készült. Ezt keresi a kertész, mikor a szőlőt gondozza, ezt keresi a lóidomitó, a kutyaidomitó. Ugyanerre törekszik a gyermeknevelés és az oktatás.

     Ez a becses. Ha ezt megvalósítottad, nem töröd magad más dolgok után.  Abbahagyod e már a sok egyéb dolog megbecsülését? Különben sohasem leszel szabad, önálló, szenvedélytelen ember. Mert irígykedned, féltékenykedned, gyanakodnod kell mindazokra, akik ezeket a javakat elvonhatják tőled, fondorkodnod kell azok ellen, akik a szemedben becses dolgot birtokolják. Általában az, aki ilyesminek hiányát érzi, szükségszerüen zavaros életet él, s ráadásul még az isteneket is ócsárolja. Ezzel szemben saját értelmed tisztelet és megbecsülése kibékít önnmagaddal, összhangba hoz embertársiddal, békességre hangol, más szóval, örömmel fogdsz mindent, amit ők osztanak és rendelnek."

     Hát igen...azért valljuk be kicsit könnyebb volt, mindezeket császári magaslatokból kinyilatkoztatni, főleg amikor még a császár sem volt tisztában a THM fontosságával, és a laszt-minit' utak is sokkal tovább tartottak. Marcus Aurelius menjen a francba, tudja is ő mi a becses, ma Emese a trendi, az élj fogyassz, bíífrííí'világában, jobb ha csendben marad és nem szól bele a világ dolgaiba egy lóidomitó...Ilyenkor karácsony előtti időszakban semmi esetre sem, de a szépen bontakozó világválság idején hajlamos vagyok az utolsó bekezdés fontolgatására.... 

     "Általában az, aki ilyesminek hiányát érzi, ( áruk, javak, birodalmak, nők, nagy  és kisbirtokok, vagy egyszerüen a szomszéd modernebb kőmosott nadrágja stb..) szükségeszerüen zavaros élete él, ( fogalma sincs már mennyi a tartozása forintban, devizában, esetleg kopejkában stb..), s ráadásul még az isteneket is ócsárolja."

     Ez utóbbi megjegyzés pedig valóban indokolja "szükségszerüen", a legmodernebb vízágyúk beszerzését. Szegény Marcus Aurélius, így csorog át szépen a mába kutya és lóidomitóival egyetemben. / Az oktatásról és gyermeknevelésről pedig ezúttal szó se essék.../

12 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr49775065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.11.18. 16:19:10

Kell-é ócsárolnunk hát Berzsenyit?
ki partra szállott, s levonta a vitorlát…
Kinek mi az osztályrésze, kitetszik mai vágyaiból.
Szűkül az én köröm is
Bár még vannak kívánságok
s nem csak szerények.
De jó részük nem pénzért kapható.
És a hajó megy… Szürkeréven túlra.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.18. 17:13:06

Szabad a gazda - fogalmam sincs kit idézel.

Quicksilver 2008.11.18. 21:18:43

Hmm. Nekem az jutott eszembe, hogy mindenkinek jó ha van egy ilyen könyvecskéje, amit időnként olvasgat; nem kell nagy bölcsességeknek lenni benne, csak jó legyen olvasni... nekem pl. Lin Yutang adja az élet sóját alkalmanként...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.18. 22:11:03

Valóban jó lenne ha mindenkinek volna egy ilyen kis könyvecskéje, de ez csak szép álom. Jelenleg másféle kiadványokat vesznek az emberek, és egyáltalán nem érdeklik őket az u.n. bölcsességek. Van néhány blog amit találtam a neten ahol módszeres gyűjtés folyik összegyüjtésükre. Szerintem nem sok értelme van.
Most már kicsit bánom, hogy nem eresztettem bővebb lére az irományomat, de bizonyos céllal volt kihegyezve.
Írni kellett volna a bizonytalan keletkezéséről, a fennmaradásáról és talán arról is, hogy nem is ő állította össze, mert fiatal kora óta írt feljegyzéseket, és amit írt egyáltalán nem szánta a nagyközönségnek. Ráaásul egyes rövid írásokból kiderül, hogy a szarmatákkkal vívott csaták idején, a Garam, illetve a Duna partján vetette papírra azok nagy részét.
Csakhogy én nem vagyok valami tudós elme aki precízen köti egymás után amit szakszerüen kell. Nem is nagyon kedvelem az olyan blogokat ahol valamit jól belinkelnek és aláirják honnan való. Mi ebben a személyes..? No de eleget locsogtam, Lin Yutang más kor ,de hasonló abban, hogy töprengve tanít. Egyébként Marcus Aurelius írásának is ez volt állítólag a címe: Tanítások. Sokféleképpen fordították, most így.

Quicksilver 2008.11.18. 22:52:08

Hát, én nem bánom, hogy nem ilyent írtál, pontos-precíz ember van elég, én is szoktam az lenni néha. Annak is van helye, de kell, hogy legyen az elmélkedéseknek is, a jó könyveknek meg pláne. Szeretem a jó könyveket, még ha nem divat, akkor is. Marcus Aurelius rég volt a kezemben utoljára... igazad van, előveszem. Miért is ne, az éjszaka hosszú, én meg nem emlékszem rá jól. Had tanítson.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.11.19. 13:18:58

Kedves Inszeminator, nincsen miért szabad a gazdázni (míg megint be nem…) mivel idézet nincsen.
Csak magamban elmélkedtem kicsit elíziósan. Nem Elíziumosan - annak is eljön egyszer az ideje, de azt már nem én írom…

Eszembe jutott tegnap egy aforizmaféle (Kner Izidortól is van ilyen, ajándékba kaptam:-)

Könyvet két okból olvasok:
Mert még nem olvastam, s tudni szeretném, milyen - vagy mert már olvastam, s tudom, milyen :-)))

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.19. 17:49:38

kb 30 százalékra becsültem, hogy ez valami megnyúlt haiku.Leginkább Berzsenyi partraszállása okán. Persze egy modernista műben bármi megtörténhet még az is, hogy kiköt a hegy tetején.....

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.11.19. 17:56:14

Hmmm, Haikut, azt szeretnék írni - ha tudnám, hogyan :-)
Hiába, bölcsészből nem lesz költetlen ember. Már ha reggel felköl. De határotottan érdekes, hogy pont ez a poszt hozta ki belőlem.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.11.19. 21:12:03

Nekem bizonyos szempontból érdekes volt az első komolyabb találkozásom Marcus Aurelius Elmélkedéseivel.
Középiskolás voltam -úgy tizenöt éves-, amikor a bátyám barátja kereste a bratyót, hogy elhívja moziba. A bratyóm nem volt otthon úgyhogy én mentem el a Kálvin téri Vörösmarty moziba megnézni Tarkovszkij utolsó elötti filmjét, a Nosztalgiát.
Így az első találkozásom Tarkovszkijal egybeesett Marcus Aurelius iránti érdeklődésemmel, hiszen a film vége felé van egy döbbenetes jelenet, ahol Erland Josephson (Begman nagyszerű színésze) beszédet mond a felálványozott Marcus Aurelius lovasszoborról Rómában, majd Beethoven Örömódájának szaggatott hangjaira felgyújtja magát.
Nem akarom részletezni itt a dolgokat, de akkor ott a moziban egyszerre lettem Andrej Tarkovszkij és Marcus Aurelius kamaszos csodálója. Aztán persze azt is megsúgom, hogy a mai napig is kitart ez a viszony kettőjükkel kapcsolatban.

Mondjuk számomra Marcus Aurelius mellett Kierkegaard jelent még igen fontos fogódzót.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.19. 22:37:11

Nem láttam a filmet, de van remény. Szóval, ha lehetőségem lesz rá megnézem. Csak néhány napot voltam Rómában, és persze csavarogtam minden cél nélkül. Volt egy elképzelt Rómaképem és az elég jól bejött. Úgy emlékszem láttam a császár szobrát, legközelebb ha valahova megyek jobban felkészülök, sok minden mellett elmegyek, mert szeretem ha megfog valami tudatosság nélkül. A könyvvel is így voltam, tettem ide tettem oda, aztán egyszer véletlenül beleolvastam.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.27. 19:05:21

Tudtam, hogy le fogok bukni, mert emlékeztem a megvető kijelentésre, de elmulasztottam megnézni a francia Wikipédiát. Mentségemre szolgálhatna, hogy az írás nem csak róla szól. Hárman találkoznak benne, az arisztokratikus öregúr, a kutyám és Giono. És valahogyan meseszerűnek éreztem az egészet. Lehet, hogy rosszul éreztem, de így maradt meg bennem, s azt azért szabad. Nem tudtam, hogy elitélték, hogy ült is, mostmár azt is tudom.
Korábban már szót váltottunk Gasperrel a Bódy Gábor jelenségről az "amerikai anziksz" kapcsán. Bódy ugyan azt tette, mint a Szabó - és mégis másképpen itélem meg. Vannak ismereteim a témában, rólam 87-ben szálltak le. Kösz a linkeket, amint ezt befejeztem ,megnézem a másikat is.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.11.27. 19:08:20

Mormogi Papa!
Megírtam a válaszom,de ez a hülye gép besorolta a Marcus Aurelius - hoz. Ott találhatod. Üdv. Inszeminator.
süti beállítások módosítása