inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2011.07.27. 15:57 inszeminator

Vetkőztetők

   Rózsika halk kaparászásra ébredt.
Az utcai redőny felől jött a hang, melynek gránátszilánkok lyuggatta formátlan résein világos csíkokban szűrődött be az kinti lámpa fénye.
 - Dede, ébredj - bökte oldalba a férfit, de amaz csak ásítva nyújtózott egyet.
 - Nem rendőr - mondta, az nem kaprászik, az dörömböl.
Azért csak nézd meg, hátha visszajött...

A férfi kilopózott az egykori szabóműhely hátsó ajtaján, mely a bérház udvarára vezetett.
Kaput nem kellett nyitnia, azt már rég eltüzelték a háziak az ostrom alatt. Felismerte az alakot, pisszentett, s visszament vele a hátsó ajtón.

 - Te vagy az plébános - csodálkozott a nő - hogy kerülsz ide?
A férfi válasz helyett csak legyintett, és helyet keresett magának.
Dede gyertyát gyújtott, s a téglákon álló, deszkából eszkábált ágy alól üvegfélét vett elő.
 - Biztos voltam benne, hogy itt fogsz keresni, de egy pillanatig én is azt hittem a Mauskopf jött vissza.
 - Na igyál, ne reszkess, olyan vagy mint egy kisgyerek!
 - Amikor lelőtték azt a papot, akkor bezzeg nem reszkettél. Behúztad a plébánia kertjébe és ruhát cseréltél vele. Illett a kerek ábrázatodhoz az biztos. Halálra röhögtem magam, amint imára kulcsolt kézzel járkáltál a romok között.

   A plébános keserű vigyorral bólogatott, ivott néhány kortyot, de a keze tovább remegett. Dede már korábban észrevette a csomagot amit magával hozott, s most érte nyúlt.
 - Rózsikának hoztam - súgta, mert nem mert hangosan beszélni.
 -Történt valami?
 - A Kormányos - súgta a férfi, a Kormányost lelőtték. Utcai rendőrök, akik madzagos puskával járnak. Lesben álltak, nem vettük észre.
 - Elővette a Lugert, hárha elijeszti őket, dehát azok hárman voltak, és a Lugerben sohasem volt töltény, szóval elvágódott, felém dobta a pisztolyt én meg elrohantam. Ki a parkból, azt sem tudom merre, Csak rohantam, ki a városból, fel a Guggerhegyre az erdő felé. Nem kergettek sokáig, lefoglalta őket a Kormányos, pedig már halott volt.

 - Amikor idáig jutott, magához vette a csomagot, nézegette, megpróbálta kibontani.
 - Mi van benne? - érdeklődött Rózsika, de a plébános a fejét rázta - nem tudom - mondta határozottan.
 - A bőröndben volt...
 - Kaptam egy bőröndöt fönn a hegyen a Nagybányai út tetején.
 - Ott vártam az erdőszélen, nem tudtam mit csináljak, nem volt kedvem fölmenni éjszakára a kilátóhoz amikor jött egy taxi. Kövér pasas szállt ki belőle, vidáman lecsapta a taxiórát, s még beszélt néhágy szót a sofőrrel. Csak annyit értettem, hogy, akkor holap...
 - Amikor a taxi elment, utánalopóztam és az oldalába nyomtam a lugert. Nevetett. Hosszú úribunda volt rajta, vitézkötéses, és dőlt belőle a szesz. A bundának olyan illata volt, mint egy varázslat, egészen elképedtem. Nevetett és nevetett, és aztán azt mondta, ne itt az erdőszélen, és hogy tud jobbat is. Azt mondta ezzel a bundával nem megyek messzire, várjam meg, inkább hoz valamit.
 - Én meg azt mondtam neki, hogy ne nézzen hülyének, biztos telefonál a rendőrségnek, szóval le a bundával. Végig a háta mögött álltam, de ekkor megfordult.
 - Hozok magának valamit, csak tegye le azt a vacakot - mondta - már úgyis vége a háborúnak. Egy percen belül itt vagyok, az ajtót is nyitva hagyom, az előszobában van egy bőrönd, kihozom és kész.
 -Álltunk egymással szemben, nem tudtam mit csináljak, aztán beleegyeztem.

 - Amikor visszajött azt mondta, nehogy megköszönjem, másnap elégette volna az udvaron. Mégis megköszöntem. Aztán fölmentem a kilátóhoz, hogy ott várjam meg a reggelt, mert éjszaka egy ekkora bőrönddel mászkálni nem biztonságos.
 - Elnyomott az álom, meg az izgalom, így csak dél tájban mentem le a kispiacra, hátha megtudok valamit, de semmi. Aikt nagyon érdekelt a bőrönd annak azt mondtam költözöm. A Kormányost is kerestem, de senki nem tudott róla. Fölmentem a kriptájához a kiserdőbe, és ott is nyugalom volt. Az ördöglakat titkát már korábban elárulta, úgyhogy könnyedén bejutottam és ott néztem meg hogy mégis mi a fenét hurcolászok. Csupa női holmi - annak a rusnya kurvának a holmijai, mert ezt is mondta a hosszúbundás.
 - Kivettem belőle néhány darabot, olyasmiket ami Rózsikának kedvére lehetne és összecsomagoltam. Ez az. Tudtam a szabóműhely címét, te mondtad el egyszer, azt mondtad megnézed valamikor.

 - Rózsika boldogan dobta le a hálóingét és néhyány pillanat múlva valami bodros kombinéban forgolódott. A plébánost egyáltalán nem lelkesítette a látvány, ahhoz Rózsikának fiatalabbnak és soványabbnak kellett vola lennie, de igyekezett viselkedni és jó egészséget kívánt hozzá. 
 - Dede is csak egy pillantást vetett rá, majdnem morcosat, aztán visszaparancsolta az ágyba. 

 - Másap fölmentek a kiserdőbe a Kormányos kriptájához. Kettővel arrébb a fiatal nő üldögélt a sajátja bejáratánál, akivel szomszédok voltak egykor. Rózsika nem szerette a fiatal nőt, a kisfia meg egyenesen rettegett tőle. Látta amint vért locsol az egyik beomlott sírra. Kiment pisilni egy reggel és akkor látta a nőt a lavórral. Vér volt, vér volt láttam, csak ezt hajtogatta, Rózsika alig bírta lecsendesíteni.
 - Mutatok valamit - mondta, és elővett egy apró üveget. Nem vér, figyelj - ebben az üvegben van valami, amit most beleszórok a lavórba. Beleszórt néhágy apró szemcsét és a víz vöröses lett. Hipermangán - érted...?
 - A fiúcska nem kérdezte mire való, és Rózsika sem akarta volna elmagyarázni. Muszáj volt otthagyni a kriptát, a gyerek gyakran megfázott és nem bírta a vért...
 - Dede ekkor határozta el, hogy megpróbálkoznak a szabóműhellyel. Üres és romos, teljesen kifosztották, csak a cégtábla maradt meg, az is silány állapotban.
 - Mauskopf Benjámin Angol úri szabó. Alatta fehér krétával: Kifordítást rövid határidőre vállalok.

 - A bőrönd tele volt finom női holmikkal -csupa használhatatlan ribancholmi - sajnálkozott a Plébános, nemigazán asszonynak való. Batyúzni se lehetne vele. A parasztok inkább vesznek zongorát, mint ilyesmi kacatokat.
 - Dede mégis talált megoldást.
 -Levisszük a parókiára, ide a szomszédba, már voltam ott néhányszor a Jonatánnal. Becserélhetnénk ebédre, legalább egy heti ebédre.
 - A plébánosnak nem tetszett az ötlet. Már elképzelte, hogy mégiscsak ül a vagon tetején, apró szemcsék tapadnak az arcába, haját a jószagú füst borzolja csak megy és megy, viteti magát, aztán lesz ami lesz. A vetkőztetések ruhadarabjait mindig messzire szállította. Megaztán volt a bőrönd alján egy frakk, Dede nem is tudta mire való, de a plébánosnak már voltak tapasztalatai a vidékiek huncutságaival kapcsolatban.
 - Na jó menjünk a parókiára - mondta, adok egy részt a bőröndből hátha sikerül becserélni. Féluton Jonatánnal találkoztak, aki mint rendesen koszos raglánjában bandukolt egy üveggel a kezében. Sárgaborsó főzelék. Megengedte, hogy beleszagoljanak a forró gőzbe és a másik tenyerét is kinyitotta.
 - ...és egy fél öszibarack kompót. Holland... Ez jár mindenhez, minden főzelékhez...

 

8 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr443104718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.27. 21:21:05

Szinte hihetetlen... Rejtő csak leírta, amit látott... :-) Vagy nem is ő volt ?
temesvar.postr.hu/aszlanyi-karoly

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2011.07.27. 23:09:20

@Mormogi Papa:
Uramisten, az a Wanderer W25K...
Emmá valami, és nem is elektronyos.
Nem szeretem a mai autók formáját.

A a közelben Tárogató úton lakik egy régi saujhelyes fickó.
Van egy dögös sárga dzsipje csörlővel egyebekkel.
Azt mondja kell neki, hogy partra húzza vele a hajóját.
Az asztaos műhelyben dolgozott, de most hídmester a lágymányosi hídon.
Mindig is tudtam, hogy nem egészen normálisak az 56-osok.

Beleírtam egy történetbe, lehet, hogy kitalálod melyikbe.
A neve is jó: Rehák...

Szóval kösz a linket.
Jó éjt!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.28. 16:13:36

@inszeminator: Nekem is egyre szimpatikusabbak a régi autók, amiknek még autó alakjuk volt :-)

A Wanderer is gyönyörű, és sok volt belőle itthon egykor, különféle karosszériával. Aztán elrekvirálták a legtöbbjét - talán még lovat is fogtak elébük később…

Me a régi Maybach-ok, Duesenberg-Delge-ok, Delahaye-ok, Talbot és Panhard modellek… Hispano-Suiza és Facel-Vega - vagy akár a kicsit szerényebb Chénard :-) Vagy akár egy Adler, az közelebb áll a Vándorhoz :-)

rapista 2012.02.25. 17:16:28

@inszeminator: Hagyd szegény Rehákot, osztálytársam volt, tavaly MEGHALT!

ami az 56-ot illeti soha nem kérdeztem rá, de szerintem a szanaszét heverő fegyverek miatt ült, asztalos lett a szakmája és valóban volt hajója, maga építette a felépítményt!
Hogy ki a flúsog, jó kérdés!

rapista 2012.02.25. 17:19:48

A saját emlékeimhez nagyon kapcsolódik, bár...

1945-46-ban vertük a mozsarat és kiabáltuk "patruj"!
Tőünk is zabráltak, magyarok többet!

De a rablóbandák részben oroszok voltak, akik elszabadultak, talán a fegyverszünetiekhez csapódó más nemzetiségűek, bújkáló nemzetközi csürhe...

remekül megírtad!

rapista 2012.02.25. 17:22:51

Más. a vetkőztetők később cserélődtek:
1.) az elbocsátott "légió", ha érted!
2.) szabadult rabok, akik pl. sírásóként dolgoztak és a friss sírban helyezték el a kirabolt embereket- nem élve!

De lebuktak, mert szokás, hogy öregasszonyok belenéznek a kiásott göödörbe - tehát később sem voltak a temetők biztonságosak! Egyébként Pasaréten voltam gyerek!

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.02.25. 19:48:41

@rapista:
Megleptél rendesen!!!!!!!!!!!!!
Nem tudtam, hogy meghalt.
Igaz rég nem találkoztam vele.
Csak egy saroknyira lakott tőlünk, a Tárogató úton, és valóban fegyverrejtegetésért kapott öt évet a barátjával együtt.
Őt Nádas Bélának hívták.
Sajnálom szegény REHÁK-ot, köszönöm, hogy említést tettél róla.
Nyugodjon békében...

rapista 2012.02.25. 20:51:43

@inszeminator:
osztálytársak voltunk, a tavalyelőtti találkozón semmi nem látszott rajta, jó erőben volt...
2011. őszén már csak értesítés jött, nem jöhet többé!
süti beállítások módosítása