inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2010.05.03. 19:34 inszeminator

Az igazi Trebitsch

    - Nemrég egy családi ebéd alkalmával szegeződött nekem a kérdés - tudom e ki volt az igazi Trebitsch?
    - Csak Rejtőre hivatkozhattam, s gyanítom sokan mások is így vannak ezzel.

    "- Ön elhiszi...,hogy én főherceg vagyok?
    - Miért ne? Ha ön elhiszi, hogy én Trebitsch vagyok
    - De én az igazi St. Antonio főherceg vagyok!
    - Akkor tudja meg, hogy én is az igazi Trebitsch vagyok.
    - De kérem, hogy ez maradjon köztünk."

( Rejtő Jenő: Piszkos Fred a kapitány. 194o)

   - Még három év, és mindketten eltávoznak a hallhatatlanságba. Rejtő 1943 január elsején Jevdokovóban, melyet nem hajlandó megmutatni a google mappája, az igazi Trebitsch, a Paksról elszármazott zsidó fiú, immár Csao Kung néven ugyan ez év október hetedikén Sanghajban 64 évesen a japánok szolgálatában.
   - Temetésén több százezer ember és a Nankingban székelő kínai bábkormány összes minisztere részt vett.
   - Haláluk idején még mindketten meglehetősen ismertek voltak. A fenti idézet lényege feltételezés, hogy mindketten hazudnak. Az egyik főhercegnek, a másik Trebitschnek állítja magát. olyasmi lehetett az állítás, mintha valaki manapság a római pápának, de legalábbis a dalai lámának adná ki magát.
    - Aztán eltelt néhány év, volt közben egy világháború, s mindketten eltűntek a nagy szociálista átalakulásban. 56' után előkerült Piszkos Fred, meg az ő kompániája, de az új generációnak Trebitsch csak egy furcsa név volt semmi egyéb. Fogalmunk sem volt, hogy létezett hús vér emberként, akire hivatkozni lehetett, mégpedig úgy, hogy mindenki értse. De még mennyire lehetett, hisz elég rendesen beleártotta magát még a nagypolitikába is.
   - Mert Trebitsch-Lincoln Timóteus Ignác híres ember volt. Bár angliában az ott jobban hangzó Tribich-re változtatta a nevét, s mint angol parlamenti képviselő e néven szerepelt amíg lehetett.
   - Mert mindig történt valami. Valami kisebb, netán nagyobb pénzügyi zűr, kalamajka, s valahogy mindig sürgősen tovább kellett lépdelnie. Gyors észjárása, találékonysága, szemtelensége, olykor gerinctelensége azonban legtöbbször kisegítette.
   - Egy jellemző példa:

A Wikipédia országról országra követi, s a Csehszlovákiával kapcsolatos rész így hangzik:

   -"Trebitsch-Lincoln miután visszatért Bécsbe, első dolga volt, hogy az összeesküvés tervét a francia kémelhárítással közölje, amiért 25 000 cseh koronát kapott. Ezután a dokumentumokat a csehszlovák elhárításnak adta át Prágában félmillió koronáért, amiből végül csak kétszázezret kapott meg. Ezután újra Bécsbe utazott, ahová a családját is elhozatta. Mivel Csehszlovákiától eredménytelenül perelte a hiányzó háromszázezer koronát, ismét Amerikát választotta úticélként, de ott az FBI nem kívánatos személynek nyilvánította, így a következő bizonyítható állomás már Tokió volt, ahonnan Kínába utazott..."

    - Hogy mely néven éppen - ki tudja? És ez a körülmény már csupán a végjáték. A Kínába való utazás és Csao Kunggá való átváltozás előtti állapot.

    - Olvastam valahol, hogy Paul Lendvai Die Ungarn c könyvében néhány oldalt szentelt a híres magyar történetének, melye oldalakat aztán szépen kihagytak a magyar kiadásból. Vajon miért? Csak a Nobel díjasainkat említhetjük, s Trebitschet el kell dugjuk a világ elől?

     - Újra egy kis Wikipédia, inkább innen idézek nem a cikkből, A Múlt-Kor c. negyedéves kiadványból, mert szinte teljesen ugyanaz:

     - "A belgiumi szolgálatért Trebitsch az 1910-es választásokon Darlingtonban a Liberális Párt képviselőjelöltjeként indult harcba a mandátumért. A választókerület a konzervatívok biztos bázisa volt, s a Liberális Párt elnöke, Lloyd George ezért is engedte át az idegen jövevénynek a jelöltséget, afféle „ingyen gesztusként”. A képviselőséghez elengedhetetlen angol állampolgárságot már a választási kampány kellős közepén kapta meg némi titkosszolgálati segítséggel. Szónoki képessége és gyors észjárása mellett a mandátum elnyeresében maga Lloyd George és a Konzervatív Pártból a liberálisokhoz átállt Winston Churchill is segítette. A képviselői életvitelhez viszont Trebitschnek sok pénzre volt szüksége, ezért üzlet után kellett néznie. A Reformklubban került ismeretségbe Basil Zaharoffal, aki fegyverkereskedő és szuperkém volt, s jelentős érdekeltségekkel rendelkezett a galíciai és romániai olajmezőkön. Zaharoff az első világháború végére brit főnemes és a francia becsületrend parancsnoki keresztjének tulajdonosa lett Lloyd George és Clemenceau támogatásával...

Galícia címszó után:

    - Trebitsch tehát elhagyta választóit és családját, s Galíciába utazott. Itt részben az angol titkosszolgálat, s részben egy gazdag angol konzervatív pénzember, bizonyos Sir Henry Dalziel pénzén kilenc kisebb társaságot vásárolt, amelyek a galíciai olajmezők csővezetékeinek birtokosai voltak. A galíciai üzletek azonban Trebitsch-Lincolnt egy dr. Segal nevű ügyvéd révén hozzákapcsolták egyrészt Németország, másrészt Ausztria–Magyarország hírszerző szolgálatához, és ezt az angolok is megtudták. Ettől kezdtve Trebitsch az angol és a német hírszolgálatok kettős ügynöke lett. Az Intelligence Service közbenjárására azonban Sir Henry Dalziel visszavonta pénzügyi támogatását, ezért Trebitsch a vállalkozásához szükséges tőkét a németektől szerezte meg, majd 1913-ban Zacharoff támogatásával két olajkutat vásárolt a Ploieşti környéki olajmezőkön és tevékenységének súlypontját áthelyezte Romániába.

      - Mivel az üzleti ügyek jól alakultak, Trebitsch-Lincoln eladta angliai házát, két nagyobb fiát egy svájci nevelőintézetben helyezte el, a kisebb gyerekkel és feleségével, Gretchennel Bukarestbe költözött, ahol ötvenszobás palotát bérelt és angol főkomornyikot tartott. De az olajkutak hamar kimerültek, így Trebitsch tönkrement és az I.világháború kitörésekor már ismét Angliában tűnik fel."

    - Tulajdonképpen máris többet másoltam a megengedettnél. hogy e poszt saját lelemény legyen, pedig mennyi minden van még hátra a buddhista szerzetes létig. Szerethette ezt az ellenőrizhetetlen szellemi világot, és teljesen mindegy volt számára a felekezet.

     -"1898. karácsony napján Trebitsch Ignácot Hamburgban megkeresztelik, az ír presbiteriánus egyház híve lett, és a keresztségben a Timotheus nevet vette fel. Miközben egy Hamburg közeli kisvárosban papi tanulmányokat folytat, beleszeret egy nyugalmazott tengerészkapitány jámbor és mélyen vallásos lányába, akit feleségül akart venni odahagyva a papi pályát.
- - - -

     - Ezután Trebitsch Ignác Kanadába, Montreal városába került és beiratkozott a McGill Egyetem teológiai fakultására. Egy év alatt elvégezte az egyetemet és 1901-ben, 22 évesen az ír presbiteriánus egyház lelkészévé szentelték. Ezután már az egyházi előírások megengedték, hogy megnősüljön. Gretchen meg is érkezett, és megtartották az esküvőt a Gábriel arkangyalról elnevezett montreáli templomban. Ezután Trebitsch anyagi temészetű nézeteltérések miatt otthagyta az ír presbiteriánusokat és átlépett az anglikán egyházba havi 25 dollárral magasabb fizetésért, s anglikán misszionárius lett. Ám rövidesen anyagi vita miatt hátat fordított Kanadának, majd 1904 elején Londonban tűnt fel."

     - És így tovább és így tovább, minmdig pénzügyi gondok - Rejtő Jenőnek valószínüleg imponálhatott a személye, kár, hogy csak röviden szól róla. S most egy kicsit a Múlt - kor történelmi magazin oldalairól:

     - ...a buddhizmus kínai történetében Trebitsch neve is megtalálható, számos európait térített át a buddhista hitre. Az 1930-as évek elejétől vallási vezető volt, egy kicsi, európaiakból álló sanghai szekta vezetője. Tevékenysége ebből az időből jól dokumentált, mert rendelkezésünkre állnak a sanghaji tartományi rendőrség különleges ügyosztályának jelentései, és ezt az ügyosztályt akkoriban a brit titkosszolgálat működtette (Trebitschet korábban az amerikaiak kiadták angliának, ahol három évre ítélték csalásért, majd kiutasították) - árulta el Wasserstein (életrajzírója), aki szerint Trebitsch nemcsak egy vallási szekta feje volt, hanem az emberek bizalmát kihasználó csaló is. Megtért híveit ugyanis nemcsak vagyonuktól fosztotta meg, de a fiatal nőktől testi szolgáltatásokat is elvárt. Az egyik ilyen híve egy lett apácza volt, Tao La, aki 1938-ban még Budapestre is ellátogatott, abba az országba, ahová Trebitsch nem tehette be a lábát.
    - Mivel nem térhetett haza, álarcát sem dobhatta le Trebitsch, akinek népszerűsége még az 1930-as években is feltünő volt. A nemzetközi sajtó kiemelten foglalkozott vele, különösen igaz volt ez a nyári uborkaszezonra, főkáépp Németországban, ahol kimondottan népszerűnek számított.
    - A 30-as években Trebitsch volt az a tipikus zsidó figura, akit a nemzetközi politikai összeesküvések hátterébe helyezett a náci sajtó.
    

    - A kínai epizód vége felé Trebitsch megpróbált ügynökként munkát keresni. Ezért egy nap felkereste a Gestap sanghaji vezetőjét, Jozef Meisingert, aki meghallgatta a buddhista apát ajánlatát. Wasserstein német levéltári kutatásai alapján ismerjük, milyen ötlettel állt Trebitsch Meisinger elé.
    - " Tegyen fel engem egy német tengeralattjáróra, és küldjön át a brit tengeri blokádon keresztül Németországba, és szervezzen nekem egy találkozót Adolf Hitlerrel Berlinben. Három bölcs fog megjelenni annak a szobának a keleti falában, ahol Hitlerrel találkozom majd, és tanúsítani fogják hitelességemet. Ekkor fogom elmondani Hitlernek tervemet."

    - Nem lehetett valami fényes a németek hadiállapota, ha jelentés készült a felajánlásról, s még megfontolás tárgyává is tették.

     - Ételmérgezésben halt meg, egy olyan ételtől, melyet állítólag egy magyar étteremből hozattak. Életrajzírója szerint viszont a nácik végeztek vele, mert túl sokat beszélt olyan dolgokról, melyekről nem kellett volna. 

     - Csupán néhány epizódot emeltem ki a cikkből és a wikipédiából, mert a többi részletet keresse aki akarja, van elég bőven.
     - Igazi kalandor volt. Kiváncsi lennék, vannak e manapság ilyen figurák?

30 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr571971935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.04. 23:17:06

Valóban igazi gyöngyszem ez az úr - a forgatókönyv-írók számára. Ugyanakkor rémálom a gyártásvezetőknek :-)
Adalék:
fr.wikipedia.org/wiki/Basil_Zaharoff
illetve bővebben:
en.wikipedia.org/wiki/Basil_Zaharoff
(és még nyolc nyelven :-)
Különös módon azonban itt nem említik Trebitsh-et:
hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_zsid%C3%B3k_list%C3%A1ja_%281789%E2%80%931918%29
pedig 1879-ben született Pakson...

A Ploieşti környéki olajmezők két kútjának kimerülése már csak azért is érdekes, mert a második világháborúban ez a vidék biztosította a "Tengelyhatalmak" olajszükségletének java részét - elannyira, hogy az amerikaiak kétszer is megkísérelték lebombázni az olajfinomítókat - másodjára részben sikeresen.
Ez volt a "Szökőár" (Tidal Wave) hadművelet.
53 gép (B24 főleg) és 310 halott repülős, 108 fogoly meg 78 "semleges" területre érkezett volt a veszteséglistán - ez a legnagyobb veszteség egyetlen manőverben a történelemben...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.04. 23:43:34

@Mormogi Papa:
Hát ez a Zaharoff sem piskóta.
Köszönet érte.
Ami pedig a felsorolást iilleti, nem értem miért hagyták ki a névsorból.
A Lendvai könyvének magyar változatát sem értem, de az hagyján.
Ennyire szégyenlősek lennénk?
Insz...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.05. 00:08:52

@inszeminator: Hmm, igen... Van egy-két közismertségnek egyáltalán nem örvendő egyén, aki feltűnően hiányzik a listáról...
Magyarázat részben a megadott alapmű, ahonnan származik.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.05. 00:11:05

Azért egyre azon rühügök, hogy "visszköves a zéletrajzírója" :-)))

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.05. 10:25:24

@Mormogi Papa:
Átfutottam a listát.
Az természetes, hogy rabbi rengeteg van, de találtam egy lovagot is.
Az milyen foglalkozás lehetett?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.06. 07:30:18

pedig micsoda film lehetne! egy valóságos új jud süss :))

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.06. 15:35:11

@Grift:
"A nemzetközi sajtó kiemelten foglalkozott vele, különösen igaz volt ez a nyári uborkaszezonra, főkáépp Németországban, ahol kimondottan népszerűnek számított."

Ha ez igaz, akkor miért ne lehetett volna köze az 1940-ben készült filmhez?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.05.06. 21:10:47

insz. ön nemcsak jól ír, hanem jól is gépel! :D
ezeket a @ formátumban hosszúnak mondhatóü írásokat - szégyellem, de bevallom -alig bírom végigolvasni a monitorról. trebitschet kinyomtattam.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.07. 06:30:33

@vero:
Egyszer sikerült átállítanom a betűnagyságot, aztán nem tetszett neki és visszatöpörödött.
A dög.
Azért írok hosszúakat, mert elkap a hangulat.
Néha irígylem G-t - ki nem írom a nevét, el ne bízza magát - mert frappáns tömörséggel képes megnyilvánulni.
Sajnos az én témáim, ezt nem nagyon engedik.
Amúgy már tegnao olvastam a kommentet, de erős pirulás okán inkább mára halasztottam a választ.
Insz...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.07. 08:40:37

@inszeminator:
Veronak van erre tehetsége :-) Én is elpirultam - de nagyon jól esett :-)

Részemről megfogadtam a tanácsot: a posztokat WORD-ben írom meg, aztán bemásolom. Még akkor is megmarad a formátum, ha nem az erre kijelölt gombot használom, csak a sima szövegmezőbe illesztem kontrol+v billentyűvel... Nálam az alap beállítás valamiért nem fekete betűszínt ad, ezt kell átállítanom mindig, mert a szürke rosszul olvasható :-(

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.05.07. 20:38:44

uraim, ha a hölgyek is észrevennék egyszer, milyen tehetségesen udvarolok, sokkal boldogabb lennék.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.08. 08:34:47

@vero:
Ne add fel, előbb utóbb észre veszik.
Ha meg nem - hát előbb utóbb a nap is kihűl.
Ezzel az elméncséggel szoktam vígasztalni magam.
Eddig bevált.

@Mormogi Papa:
Legközelebb kipróbálom az ötleted, ha nekem is beválna örülnék neki, mert kaptam már olyan üzenetet, hogy nem tudja olvasni, inkább kinyomtatja mint fentebb Vero.
Insz...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.11. 06:19:36

@inszeminator:

Hát, gondolkodtam rajta, hogy leírjam-e, de aztán láttam, hogy Grift mester is Jud Süssölt egy kicsit, így nekibátorodtam és leírom: nekem ez a Trebitsch-történet nagyon bolygózsidós.

"Bolygó zsidó --- mondai alak, mellyel költők és tudósok sokat foglalkoznak. Legelőször Paris Mátyás XIII. századbeli angol szerzetes említi egy krónikájában. Szerinte a B. Kartaphilos, Pilatus ajtónállója volt, ki a halálra itélt Krisztust, mikor az a palotából kimene, megütötte, azt mondván neki gunyosan: Menj már, mért késlekedel ? mire Krisztus azt felelte neki: Én megyek, de te várj, mig én visszatérek. S Kartaphilos még ma is várja Krisztus visszatérését. A XVI. században a legenda más alakot öltött s ebben az alakban terjedt el. E szerint Ahasverus jeruzsálemi csizmadia nem engedte meg Krisztusnak, hogy ez az ő ajtaja előtt megpihenjen, mikor vállán a kereszttel a Golgotára ment. Ezért Krisztus azzal az átokkal sujtotta őt, hogy ő se pihenhessen meg, hanem bolyongjon mindaddig, mig a megváltó vissza nem tér. A XVI. században akadtak is, akik azt állították, hogy Németország különböző részeiben, igy p. Hamburgban 1547. látták a B.-t, beszéltek is vele. A legendát a németek közt feldolgozták: Schubart, Mosen, Lenau, Heller, s mások, de legszellemesebben Hamerling R. Ahasver in Rom. c. költeményében (1865), a franciáknál Sue Jenő (Me -uif errant, 1845), a mi irodalmunkban pedig Arany János Az örök zsidó és Kiss József Uj Ahasver cimmel. (V. ö. Heinrich Gusztáv: A bolygó zsidó mondája, Budapesti Szemle 1881.)" Forrás: Pallas Nagylexikon

Eszembe jutott erről Csutakaszürkelónak egy nagyon vagány kis nótája --- szerintem valahol még meg is van valami ócska magnókazettára rögzítve ---, annak a refrénje ez: "A Holdé az éj, a Napé a fény, vállalja mindenki a sorsát!"

Förtelmes egy nagy szélhámos lehetett ez a Trebitsch, de azt nem lehet ráfogni, hogy nem vállalta a sorsát.

ü
bbjnick

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.11. 17:03:04

Franciásoknak:
fr.wikipedia.org/wiki/Le_Juif_errant_(Sue)

Angolul:
en.wikipedia.org/wiki/Le_Juif_errant

"A történet címe félrevezető - a címszereplő szerepe minimális. A regény elején a Bering-szoros két oldalán áll ő és húga, Hérodiade. A nő rokonai a főszereplő Rennepont família tagjai, s a két alaknak addig kell vándorolnia a földön, míg ez a família ki nem hal. Hogy a család, akiket hugenotta (!) meggyőződésük miatt állítólag maga XIV. Lajos üldöztetett Jezsuitáival (akik a történet negatív hősei) mi módon rokon Hérodiade-dal, aki sosem ment férjhez és gyermekei sem születtek - azt a szerző nem magyarázza meg."

Még két irodalmi vonatkozás: a Bram Stoker-féle Drakula sztoriban Londonba utazván egy egész hajóra való tengerészt nyuvaszt meg, akik továbbhajóznak.

És igazán kár lenne kihagyni Füst Milántól a Feleségem történetét…

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.11. 18:33:00

@bbjnick:
Bevallhatom, hogy égtem rendesen, mert papgyerek létemre soha nem hallottam ahasvérus nevezetű vargáról.
Már ezért megérte, összekalapálni ezt a postot.

Nekem a témáról egyébként komolytalanul és eléggé el nem itélhetően mindig egy olasz történelmi film jut eszembe, Vittorio Gassman főszereplésével, "A Grancaleone ármádiája".
Tagja volt ennek, a még a bizánci udvarban is megforduló csavargó bandácskának egy öreg zsidó, aki ládáját maga után húzva követte a csapatot.
Idővel aztán őt húzták a ládában haláláig.
Remek szatírikus film volt, a ripacs Gassman lubickolt benne.

@Mormogi Papa:
Köszönöm a linket, már belenéztem, este elolvasom.
Azért megmagyarázhatnád a Feleségem története kapcsolódását.
Nekem másról szólt a történet, de szívesen veszem ha felvilágosítanak, Te pedig értesz hozzá.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.11. 21:41:51

@inszeminator: Hát úgy, hogy a Bolygó Hollandi is rokonlélek :-)
Aki százévente egyszer partra szállhat - ha jól idézem a történetet - és ha találna egy igaz asszonyt, megszabadulhatna - nem kellene visszamennie a vízre...
Sue regényében is megszabadulnak végül - Ahasvérus, aq lánytestvére, Hérodiade és még annak leánya, Salomé is, mivel a Rennepont família végül kihal...
Hozzá kell tennem: azangol szövegből idéztem rész pontatlan: később kiderül: mégiscsak volt szülötte a testvérnek...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.12. 08:30:45

@inszeminator: & @Mormogi Papa:

Gondokodtam ezen a bolygózsidó-motívumon egy kicsit:-) Kíváncsi volnék arra, hogy egy zsidó hogyan gondokodik erről. Mindenesetre az atlanti (európai és amerikai) zsidó kultúrába nagyon mélyen be lehet ágyazódva ez a "zsidó önkép" (talán ez szülte több száz év politikai és/vagy gazdasági szélhámosait és talán ez a XX. század független zsidó értelmiségijét is).

Stefan Heymnek, aki maga is egy "ilyen figura", van egy Ahasvérus- regénye. Olyan igazi színes, szagos, szemtelen és szemérmetlen posztmodern csalás XVI. századi protestáns szuperintendensekkel, XX. századi NDK-s ateizmuskutatókkal, héber professzorokkal, a bolygó zsidó jónéhány megtestesülésével, ördöggel és sok-sok antiszemitizmussal.

Heym, aki német zsidó volt, de Csehszlovákiától az USÁ-ig az NDK-tól Izraelig mindhol "otthon volt", kommunista demokratikus ellenzéki antifasiszta propagandistaként...stb. megfellebbezhetetlen relativista "erkölcsi tekintély"-ként igazságot osztva mindenütt, szerintem nem is túlságosan kódoltam gúnyolódik rajtunk - keresztény Európaiakon - abban a könyvben.

No, nem ragozom hosszan:-)

Komolyan kellene vennünk magunkat (nekünk keresztény európaiaknak), valószínűleg erre figyelmeztet bennünket ez a velünk élő Ahasvérus-jelenség. (Komolytalan ember nem az, akit annak tartanak, hanem, aki önmagát nem veszi komolyan - mint Hamvas Bélától tudjuk:-))

Kicsit tömörítettem a kommentet, remélem, hogy az érthetőség határain belül maradtam:-)

ü
bbjnick

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.12. 09:19:22

@Mormogi Papa:
Igazad van, kicsit másra koncentráltam.

@bbjnick:
"
Gondokodtam ezen a bolygózsidó-motívumon egy kicsit:-) Kíváncsi volnék arra, hogy egy zsidó hogyan gondokodik erről. Mindenesetre az atlanti (európai és amerikai) zsidó kultúrába nagyon mélyen be lehet ágyazódva ez a "zsidó önkép" (talán ez szülte több száz év politikai és/vagy gazdasági szélhámosait és talán ez a XX. század független zsidó értelmiségijét is)." - írod.

Az alábbi lista Mormogi Papa küldeménye:

hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_zsid%C3%B3k_list%C3%A1ja_%281789%E2%80%931918%29

Ez egy elég érdekes kép arról, hogy milyen az általad felemlített "önkép"Trebitsch itt nem szerepel. Sokan mások sem.
Vajon miért?

Ha azt mondom vegyes a kép, szerény voltam. Ha azt mondom diszkriminatív már közelebb járok az igazsághoz.
Van a listában lovag és filantróp, mármint a foglalkozás megjelöléseként.
Nézd át, érdemes.
Insz...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.12. 09:32:39

@bbjnick: Jobban meggondolva...

Ez a motívum még a SciFi műfajában is (legalább) előfordul!
Bizonyos Walter M. Miller Jr. könyvében - Hozsánna néked, Leibowitz! - szerepel egy öreg, aki magányos, de mindig megjelenik a sivatagban - miközben évszázadok telnek el...
Maga a történet különös - nem is tudnám megmondani, melyik "oldalhoz" soroljam...

Érdemes olvasni a szerzőről, életének egyik meghatározó élménye volt a háborúban, hogy rádiósként (vagy toronylövészként) részt kellett vennie Olaszországban Monte Cassino benedekrendi apátságának bombázásában...
Tény, hogy a korábban termékeny novellaszerző, miután megírta ezt a regényét - és soha többet nem publikált mást... Ámbár...
Angolul:
en.wikipedia.org/wiki/Walter_M._Miller,_Jr.
Francia:
fr.wikipedia.org/wiki/Walter_M._Miller

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.12. 17:04:57

@inszeminator: Annyit tennék még hozzá: a listát nem kerestem, csak… találtam. Egy kedvelt építész Wiki lapjának alján az elérési útban szerepelt - és nem álltam meg, hogy rá ne kattanjak :-)

Minden Wiki lapon szerepelnek alul az elérési utak - ami a lehetséges megközelítések egyike. Mármint, higy így is el lehet jutni az illetőhöz, egyre szűkítve a kört…

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.12. 23:05:23

@inszeminator: & @Mormogi Papa:

Valóban érdekes kis lista. Kun Béla szerepel rajta, de Szerb Antal például nem. Vagy Fraknói Vilmos igen, de Sík Sándor (például) nem.

Én is találtam köztük érdekes foglakozásúakat, pl. "szakember" foglalkozásút is:-D

Nem szeretnék nagyon belemászni a témába, mert könnyen rajtamragadhat, hogy, szóval, hogy izé:-D De amit fentebb írtam - komolyan kellene vennünk magunkat (nekünk keresztény európaiaknak) -, azt tartom. Föl kéne már ébrednünk, mert most a muszlimok, korábban a zsidók...

Valószínűleg az a történet veleje, hogy hagytuk őket "túlnyerni", ezzel pedig olyan kulturális és társadalmi viszonyokat teremtettünk, ami labilitáshoz, majd boruláshoz vezetett (lásd: anno zsidókérdés, ma a muszlimkérdés). (Ez azt hiszem jó taktika lesz a közeljövőben: össze kell vonni a muszlim- és a zsidókérdést, ezzel támadhatatlanná válunk és valós kérdésekről nyíltan beszélhetünk:-D)

Újra elő kell venni a témát (illetve, abból azt, ami máig kérdés: Európa kultúrájának jövője), és újra kell tárgyalni. Ha jövőt akarunk, akkor világos és korrekt múltképpel és énképpel kell rendelkeznünk. nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne legyen, mint ahogy azt sem, hogy a társadalom egyes tagjai kényük-kedvük szerint manipulálják és ellenünk fordítsák.

Van itt néhány érdekes idézett (egyszer ezt már lezongoráztuk @Alfőmérnök nickkel egy reakcio.blog.hu-poszt alatt):

"A zs*dó asszimiláció a világon - azt hiszem - sehol sem sikerült: legföljebb néhol még nem tudják, hogy mennyire nem. Az első lépést: a nyelv felvételét a zs*dók mindenütt megtették, s a másodikra: a nemzeti vallás feladására is megvolt a hajlam bennük. Az asszimiláció két dolgon akadt meg: túl mohón vetették magukat a befogadók sorszónáira, kultúrára és politikára, melytől illem és vér egyaránt visszatarthatta volna őket, s ugyanakkor, amikor a nemzetek jövőjét monopolizálni igyekeztek, nem tudtak ellenállni az ősi hitüket s faji gondolkodásukat gőzölgő nemzetközi irányok hívásának. Ez a megállapítás az enyém, de nemcsak az enyém. A zs*dó önkritika ritka kísérletében, Polányi angol egyetemi tanár tanulmányában ugyanezt olvasom. Ő mondja el a valóban klasszikus linzi eset-et is..."

"(...) A pángermán mozgalmat az asszimiláns Friedjung alapította meg Linzben, egy másik zs*dó: Adler, s egy igazi német, Schonerer társaságában 1880-ban. Amikor a németek még nyugodtan viselték széttagoltságukat - a jövevény Friedjung ebbe már nem tudott belenyugodni. Két év múlva az új pángermán mozgalom kizárta a zs*dókat, s Friedjung helyét Schonerer foglalta el. Vele kezdődik a német antiszemintizmus. A megsértett Adlernek eszébe jutott Lassalle és Marx: s megalapította az osztrák szociáldemokráciát. Lehetne-e három mondatban jellemzőbbet mondani mindarról, ami ötven év óta a világban történik? Az európai szocializmusnak (éppúgy, mint a zs*dóságnak) óriási szerencsétlensége, hogy ez az adleri sértődés kerítette hatalmába. "A zs*dóság abban a vágyában, hogy teljes polgárnak érezhesse magát, mindazokat a hagyományos életformákat el akarta töröltetni, amelyekhez születés szerint nincs teljes joga." De mi lesz, ha a népek nem akarnak kivetkőzni a kedvükért teljesen magukból, s utolsó szorultságukban azokat az elveket szegezik ellenük, amelyeket a marxizmusban az ősi Európa ellen ők alkottak meg? (...)"

Németh László: Kisebbségben (1939). in: Németh László: Sorskérdések. Magvető Kk. - Szépirodalmi Kk., Bp., 1989., 457. - 458. p.

www.slideshare.net/karthauzi/nmet-lszl-kisebbsgben

„A zsidók sok szempontból még mindig elmaradottak és sokat tanulhatnak modern civilizációnk építőitől, a nagy nemzetektől. Jövevények vagyunk; így, bár sohasem engedhetjük meg, hogy az egyenlő állampolgárságra való jogaink a legkisebb mértékben is csorbát szenvedjenek, be kell látnunk, hogy a gyakorlatban ez nem mindig valósulhat meg. Hogy egy zsidó beleszólási joga azon nemzet ügyeibe, amelyben él meddig terjed – és nem-zsidó honfitársai e jogát meddig ismerik el – az a zsidó személyétől és helyzet jellegétől függően változik. Ezért nehéz meghatározni a zsidók egymás közti viszonyait is. Az asszimiláció óhatatlanul eltávolodást jelent; de nem jelenti azon kölcsönös kötelezettségek elvetését, amelyeket a tisztességtudás megkövetel az egymással rokon emberektől, főleg ha azonos problémákkal kell szembenézniük.
Rengeteget kell még tenni, hogy e kérdések megoldódjanak. Ehhez a munkához azonban több őszinteségre van szükség, mint amennyi idáig a zsidó irodalomban megnyilvánult. Meg kell szabadulnunk az öndicsérettől és az önsajnálattó, amivel néhány kis zsidó publicista megszégyeníti társait. Jobban tennénk, ha másokra hagynánk, hogy kiirtsa az antiszemitizmust, főként az angolszász világban. (...)Inkább saját lépéseinkre vigyázzunk és ne engedjük meg magunknak olyan durva gesztusokat, mint amikor egy cionista vezető így idézi önmagát: „elsősorban zsidó vagyok és csak másodsorban ember”. Ilyen kihívás csak elrettenti barátainkat és örömet okoz ellenségeinknek. Azt hiszem leginkább egy alapos zsidó önkritikára van szükség, amelynek során ősi prófétáink nyomában minden gyarlóságunkat megostorozzuk. E folyamat létrehozná az igazi szolidaritást és felpezsdítené önértékelésünket.”

www.polanyi.bme.hu/folyoirat/2004/2004-08-polanyi_mihaly_a_zsidosag_asszimilaciojarol.pdf

Próbáljátok ezt az egész kérdést a muszlim terjeszkedés fényében nézni, újragondolni.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.12. 23:14:13

@bbjnick:

Próbáljátok ezt az egész kérdést a muszlim terjeszkedés fényében nézni, újragondolni.=Próbáljátok ezt az egész kérdést az európai muszlim terjeszkedés és a kelet-közép európai cigánykérdés fényében nézni, újragondolni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.12. 23:17:02

@Mormogi Papa:

Sajna, a Hozsánna néked, Leibowitz!-ot nem olvastam.

Łem Asztronautákját viszont igen:-D

ü
bbjnick

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.12. 23:54:52

Az összevonás megtörtént Párizs környékén az elő- és alvóvárosokban, amiknek már nevük sincsen - a helyi bandák az irányítószám szerint nevezik meg magukat mondjuk hetvenhatosoknak... Ott összeakaszkodnak rendesen.
De hogy ettől ne fordíthatnák a dolgot... azt nem hiszem.
Az egész olyan régen kezdődött, hogy alig maradtak nyomok. Hispániából a mórok kiűzetvén a szefárdok hamarosan - és színleg - kapitulálni kényszerültek. Majd elvándorolni. Rejtőzködtek, de magukat meg nem adták. A külvilág felé más arcot mutattak s más vallást is; az utcán másképp nevezték magukat, mint az üzlet hátsó raktárhelyiségében... Lásd Merle Francia Históriáját e tekintetben is. A rendszer és a bizalmatlanság bizony fennmaradt. Az el nem árult nevekkel együtt - mert a név tudása hatalom, vallja is ezt minden ősi nép...
Mekkora bizalmatlanság kell ahhoz, hogy másokat csak akkor tekintsünk hozzánk tartozónak, ha az anyja is az volt? Merthogy "Pater incertus est"...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.13. 13:01:15

@bbjnick:
Most értem haza, ahol voltam ( otthon ) csak egy rossz lassú gép miatt nem néztem bele a dolgaimba.

A Polányi cikket majd teljes terjedelmében elolvasom, de most megint zavarban vagyok mert nincs itt lenn a Pap Károly kötetem, hogy belenézzek.
Kortársak lévén,van hasonlóság...

Van viszont wikipédia, ott találtam a következőt:

Illyés a Nyugatban írt a könyvről asszem" 38-ban, többek között így.

"Pap Károly végigkiséri a zsidóságot álma kudarcain. Művészi tömörséggel érzékelteti útját az első, az egyiptomi asszimilációs kísérlettől egész a magyarig. A zsidó isten Egyiptomban száll le népe lelkébe; rabszolgák közé száll, fölszabadulást ígér és egyenlőséget követel. «Jahve - mondja Pap, - elsősorban az ember helyzetét jelenti az emberrel szemben: azt, ami a rabszolgának volt fontos s ami fontos lesz majd a földön, míg rabszolgák lesznek. Más népek isteneinek és hőseinek tragédiái az ember reménytelen küzdelmét ábrázolják a természettel, az isteni erőkkel szemben. A zsidó tragédia az ember reménytelen küzdelme az emberrel. És önmagával szemben.» Ez a rabszolgaságba leszállt isten mindvégig otthon érzi magát a rabszolgaságban, népének szolgaosztályát tüzeli és az egész népet bátran vezeti vissza a megtartó szolgaságba, mikor az álom újra s újra kudarccal végződik. Róma leigázza Jeruzsálemet, de a zsidóság már megedződött a szétszóródásra is: hazája nem egy földrész, hanem egy könyv, egy gondolat, melynek árnyalataira az egész ép oly büszke lehet, akár egy ország hegy-völgyeire. De a haza nemcsak megtartó eszmény, hanem termény és földi biztonság is. A fegyvertelen, földtelen zsidóság az idegenben így nyomul a vagyon, még hozzá a mozdítható vagyon: az arany után. Az egymással versengő népek területeket szakítanak el egymástól, a középkori zsidóság, amely eszmevilágában ép olyan külön nép, mint a többi, a földnél is jövedelmezőbb pénzt szívja magához. Júdea már rég nem isten, hanem a kalmárok országa volt, mikor felbomlott. A zsidóságnak az a törmeléke, mely nem olvadt fel a nagy álom jézusi teljesedésében, csak «Európa Júdeáiban telepedhetett le, az állandó kavargások és bomlások országaiban.» Így jutottak Magyarországra is és itt döntő szerephez."

@Mormogi Papa: megeléőztél.

Előkerestem Jacques Finné Les Maudits c. munkáját, ahol a, "Torquemada et l'établissement d l'inquisition espagnole" található.
A következő rész Erzsébet Bathory!

Mi az inkvizíciót a katolikus egyház szörnyűséges dolgaként tanultuk az iskolában.
Engem személy szerint is érintett mint papgyereket, de ellenállottam, nem voltam hajlandó reformátusként felvállalni Giordano Bruno megégetését, pedig a saujhelyi hadnagyok nagyon erőlködtek.

Finné könyvét csak azért említem mert szóba hoztad a mórokoat és a szefárdokat, s azt a viselkedést amivel vádolták őket.
Elég részletes leírás, hogy mennyiben igaz, nem tudom megitélni.
A kiűzetés oka meglepően hasonlatos a múlt századi indokokhoz és történésekhez.
Öreg szefárdokat is említ akiknél apáról fiúra száll az egykori ibériai ház kulcsa stb.
Írnék még, de azt hiszem el kell olvasnom mindkét könyvet újra.

Ü:
Insz...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.14. 06:55:50

@inszeminator: & @Mormogi Papa:

Ebben is tanulság rejlik: Ady Korrobori-cikke 1917-ben nem jelenhetett meg, a húszas évek elején már igen. A dualizmus világa (liberalizmus) nem tudta ezt a kérdést kezelni (még megfogalmazni sem, nemhogy kezelni), a "neonacionalizmus" kulturális közege kellett ahhoz, hogy megfogalmazhatóvá (így megbeszélhetővé) váljon.

Ami a zsidó asszimiláció kérdése volt a XIX. században, az ma számunkra a muszlim- és a cigánykérdés. S ahogyan annak idején doktriner válaszokat adott a kor liberalizmusa, hasonlóképpen doktriner válaszok születnek ma is. Erre mondom én azt, hogy vonjuk össze a kérdés különböző aspektusait és adjunk történeti kontextust is a kérdésnek. Egy értelmes diskurzusra volna szükség arról, hogy: mi az, hogy Európa, mik az európaiság keretei és feltételei, mit gondolunk magunkról és mik a céljaink? Ezek, akárhogyan is tagadjuk, elsődlegesen kulturális kérdések.

ü
bbjnick

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2010.05.14. 09:02:32

@bbjnick:

Több mint húsz éve már, hogy liberális belga barátnőm, kifejtette, hogy miért kell a sok környékbeli törököt, arabot tolerálni, sőt megbecsülni.
Ha jók voltak valamikor a bányáinkban, akkor elemi kötelességünk befogadni őket.
Jó, de ha már nem dolgoznak a bányáitokban, miért nem mennek haza - kérdeztem.
Mert már itt születtek a gyermekeik, akik belgák - volt a válasz.

Eljött látogatóba, jöttünk, mentünk. Tudtam, hogy szeret lovagolni, átmentem a szomszédba gyakran lovagló ismerősömhöz, áthívtam beszéljék meg hol és mikor...?
Megbeszélték, bár szerintem kissé fagyos hangulatban, s amikor az ismerős elment, azt mondta mégsem érdekli a dolog.
Miért?
Juif - volt a rövid válasz.

Eltelt tíz év - kinn jártam - egy kereszteződésben feketébe burkolt idős asszony lépett a kocsi elé, majdnem elütöttem.
Barátnőm melletem ült, csak sziszegte a fogai közül:...pedig kaptál volna egy nagy piros pontot, mint az iskolában.

Lehet a magyarokat fennhangon ócsárolni ilyen olyan véleményük miatt, de legalább kimondják.
Jó néhány helyen tapasztaltam ejrópában ezt az álságos képmutatást, ami az iszlámmal és a zsidósággal kapcsolatos.
És igazad van nem lesz megkerülhető a probléma.

" Egy értelmes diskurzusra volna szükség arról, hogy: mi az, hogy Európa, mik az európaiság keretei és feltételei, mit gondolunk magunkról és mik a céljaink? Ezek, akárhogyan is tagadjuk, elsődlegesen kulturális kérdések." - írod.

Nagy akadálya az értelmes diskurzusnak az ejrópai képmutatás, nem nagyon hiszek benne.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.14. 09:16:30

Igen, viccel elmondva:
"Nem lehet beszélgetnünk, merthogy Mórickának mindenről az jut eszébe..."
Alinak meg ez...
Közben olvasom, hogy egy helyreállított örmény templomban - ami történetesen Törökországban található - megengedték az örményeknek, hogy misét mondhassanak.
Előzetes bejelentés kötelezettségével, évente egy alkalommal...
Hát kérem, így néz ki az ottani liberalizmus...
(Mintha észak felől is ilyen szelek fújdogálnának...)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.24. 21:50:13

@bbjnick:
jól megkésve értem ide! csak ehhez fűznék valamit:
"Komolytalan ember nem az, akit annak tartanak, hanem, aki önmagát nem veszi komolyan - mint Hamvas Bélától tudjuk:-))"

mély meggyőződésem, és jól értve a nagy tudományú hiteké is, hogy az a komolytalan ember aki komolyan veszi magát.
ügyeket vehetünk komolyan, magunkat soha.