inszeminátor

Majd kiderül

Friss topikok

HTML

Ami van...

Utolsó kommentek

  • inszeminator: Köszönöm!!!! Egyébként nem tudom melyiket vállalja szegény bbjnick, azt hiszem egyiket sem Marad a... (2020.08.22. 13:13) MMA levél
  • jose maria padilla: tiszta szívből!!!!!!!! bbjnick nem csak csúnya nő, hanem fodrász is? besz..... (2020.08.22. 12:42) MMA levél
  • inszeminator: Köszönöm Bbjnick.Rákerestem erre a névre, de valami fodrász szalon ajnlotta magát erősen. Szerencs... (2020.08.21. 21:42) MMA levél
  • Szabó A. Imre: Szívből gratulálunk! (2020.08.21. 14:39) MMA levél
  • inszeminator: Egy blogon olvastam: „A történelmi tudás diktatórikus irányítása azokhoz a jól ismert, gyászos mó... (2018.07.19. 14:48) Állj, ki az? Tovább!!
  • Alfőmérnök: Elolvastam a könyvet, nagyon tetszett és köszönöm szépen. Jó, hogy megírtad és jól írtad meg. Aki ... (2018.07.19. 07:41) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Hál' Istennek, én már nem ismertem... (2018.06.14. 14:23) Kérdés
  • Mormogi Papa: @jose maria padilla: @inszeminator: Hmmm... eszembe ötlik egy régi nóta szövege: "Mert az nem ... (2017.10.10. 16:00) Állj, ki az? Tovább!!
  • inszeminator: Na de ilyet... Hogy mik vannak... Azért a cserebere néhány pofa sör takarásában szerintem lebonyol... (2017.10.03. 20:10) Állj, ki az? Tovább!!
  • jose maria padilla: Te jó ég, de régen jártam erre! Insz, vero adott nekem egy címet küldtem neked mélt. Aztán kaptam ... (2017.10.02. 13:55) Állj, ki az? Tovább!!
  • v_e_r_o: Kedves Insz! talákozót szervezünk, (gasper, padilla örm, mormogi és te) holnap (2017. 06. 08.) du ... (2017.06.07. 11:18) 60
  • inszeminator: Sajnos ebben az "Exek az édenben" világban nem sok olvasója lehet Platonov -nak. Őszintén szólva m... (2017.05.06. 07:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Kabai Domokos Lajos: "Platonov az orosz irodalom nagy hatású írója, művei szamizdatban voltak olvashatóak. Életműve az ... (2017.05.05. 19:49) A. Platonov, Dzsan. ( El Kazovszkij panoptikumai )
  • Mormogi Papa: Küldtem emilt ! Üdv MP (2017.04.11. 13:03) Állj, ki az? Tovább!!
  • Mormogi Papa: Sajnos csak ilyen későn ugrott be a "társ vicc", amit a hetvenes években hallottam valamikor. Absz... (2016.08.21. 12:28) 60
  • Utolsó 20

ec-pec kimehec

szinesek

free counters

2008.09.19. 00:16 inszeminator

Oszlopok mindenáron.

 

Kedves jó Gasper!

Ezt a műremeket szerettem volna átküldeni Neked, hogy elemezhesd egy kicsikét. Szóra  érdemes, szép, korhű alkotás. Oszlopostul, girlandostul, ahogy kell.

 

 

       A kisérőlevélben pedig körülbelül ez állt: évekkel ezelőtt a Szabó Ervin könyvtár kis palotácskájában várakoztam és böngészni kezdten a szabadpolcon található könyvek között. Találtam egy francia nyelvű kiadványt, mely a szovjet épitészetről szólt, illetve inkább a század eleji orosz modernizmusról  képekkel illusztrálva és meglehetősen elcsodálkoztam mi minden épült korát megelőzve az akkori cárvégi Moszkvában.

      Aztán győzőtt a nagy szocialista forradalom, és a forradalmárok csak bámultak és nem értették az egészet. Szerették volna minden formában kifejezni a dicsőséges nagyságot, dehát ezekkel...? Semmi pompa, már ami köreikben a pompát jelenti, és természetesen a sarkukra álltak és cselekedtek. A könyv fényképekkel illusztrálta miként tuszakolták sajátos dolgaikat már kész, de általuk kevéssé pompázatosnak tartott művekbe. Sándor Györgynek volt egy hasonló kisérlete amikor valami ordenáré ladás autófelszerelést akart rátukmálni a meglepett japán mérnökökre. Nem ment. Moszkvában ez abban az időben nem volt probléma. Kedvenc képem egy ötágú csillag alakú szinházépület valamelyik fontos köztársaságban, ahol valószinüleg életükben nem láttak még működő szinházat. 

   A képen látható épületet késve fényképeztem le, mert itt már megtörtént a szoci kockaablakok cseréje, s így sokkal előnyösebb az egész külseje. Az oszlopok viszont maradtak. Semmi funkciójuk, semmit sem tartanak de vannak, ez a lényeg. Gondolom nélkülük tervezték a felnövekvő bányászifjúság számára, de még a felavatás előtt megjelent a legfontosabb elvtárs és elképedt....semmi oszlop elvtársak, semmi girland..?..ez nem járja elvtársak - meg kell büntetni a felelősöket. Felépítünk egy modern épületet a felnövekvő ifjuság számára, ahol víz villany minden van, még olyan vécé is amilyen az angoloknak  és akkor...szóval nagyon szégyellem magam elvtársak, hogy egyesek ennyire lenézik a  mi ifjuságunkat...És akkor gyorsan utánaépítenek három oszlopot, hogy a főelvtárs meg legyen elégedve, és azért hármat, hogy a befelé sietőket, ne zavarják a kifelé igyekvők, akik már a szocialista munkába sietnek.

27 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://inszeminator.blog.hu/api/trackback/id/tr57670726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.19. 11:42:42

kedves Inszeminator,
köszönettel megkaptam végül a leveled, de úgy látom, hogy beelőztél a dologgal :)

Ebben a homlokzatban benne van mindaz az értelmetlenség, ami ezt az egész despotikus, ázsiai típusú rendszert jellemezte évtizedeken át. Meg benne van az a tahóság is, mely a rendszer működtetőinek az emberi mivoltát jellemezte.

Amúgy merre van ez az épület? Dunaújvárosban? Netán Tatabányán?

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.19. 14:58:45

Igazán sajnálom, hogy beelőztelek, máskor majd jobban kivárok, csak nem akartalak levelezéssel zavarni. Egy következő képpel mégis megteszem. Önkényesen minimal denkmal art-nak nevezte el ezt a kis takarost, már jóval blogolásom előtt. Különös jelentőséggel bír, hogy a településen van az ország egyetlen Tudor stílusu kastélya. Akkor már gondolom tudod hol van. Még valami, figyeld a feliratot - kihaltak a megnevezett hősök, de szaporodnak a Hősök utca, Hősök útja elnevezések.Ravasz a magyar.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.19. 17:08:31

kedves Inszeminator,
viccből mondtam ezt a beelőzés dolgot :)
Viszont ha arra utalsz, hogy küldtél mégegy képet, akkor az eddig nem érkezett meg.
Egyébként a Brunszvik kastélyra gondolsz Martonvásáron?

Pilgrim 2008.09.19. 23:09:46

Szenzációs ez a kép, ez a szocialista építészet csúcsa. Veszprém megyei gyerek vagyok, így sokat járok Várpalotán is, de ezt az épületet még nem sikerült felfedeznem. Ebből is következik, hogy a magát szemlélődő embernek tartó egyén is van úgy néha, hogy csak néz, de nem lát.

ekkerjoz 2008.09.20. 11:59:21

Ipici közöm van az építészethez, de ha megfeszítnek se bírok rájönni, hogyan működik az épület...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.20. 12:32:32

Szerintem Ekkerjoz tudod Te miről van szó, ez nem épitészeti, ideológiai probléma

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.20. 12:43:08

Érdekes, hogy manapság a posztmodern építészet alkalmaz olyan dolgokat, hogy mondjuk egy timpanont merőlegesen, vagy mondjuk 45 fokban beékel a homlokzat síkjába, meg hogy keveri az építészeti stílusokat, kubusokat és egyéb elemeket. Na nem mintha ennek a homlokzatnak bármi köze lenne a posztmodernhez, csak hirtelen beugrott ez a vonulat is :)

Hoztam is egy példát, ha jól rémlik New Orleansból:

lh4.ggpht.com/_SIAhCww5Syw/RpL5VXqMgkI/AAAAAAAAA2Q/z3VOKoT1eF0/IMG_3022.JPG

De ez legalább funkcionális, ha tetszik a dolog, ha nem.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.20. 13:22:05

Not found error 404. Ha tudnád Gasper mennyire utálom amikor ez jelenik meg, márpedig csak ez és csak ez. Feladom.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.20. 13:48:06

Pedig nekem bejön a link, de sebaj, ugyanarról mégegy:

www.pitt.edu/~tokerism/0040/images3/316.jpg

meg mégegy:

www.dkimages.com/discover/previews/1411/11288954.JPG

Piazza d'Italia a neve, és 1978-ban épült New Orleansban. Tévedés ne essék, ez nem giccsépítészet, mint amit manapság Las Vegasban művelnek, hanem inkább az amerikai posztmodern nyitánya. Legalábbis egy aspektusból nézve.
Hiszen amíg Las Vegasban kis-Velencét építenek élénkzöld vízzel(!) és kis-Egyiptomot építenek, addig ez a tér nem utánozni akar, hanem az extrém módon összehordott klasszicizáló, illetve reneszánsz elemekből valamiféle új minőség jön létre.

ekkerjoz 2008.09.22. 19:53:38

Nem a funkciója, vagy az ideológiája zavar a háznak, perszehogy egy túlgondolt faszság az egész, de statikailag nem szeretem a dolgot.
Ha már elkövették, legalább a szakmának is adtak volna egyet. A pillérek nincsenek egymással összekötve, hiányzik egy fontos "gerenda", ami felül kapcsolná a szerkezetet. Gyakorlatilag a falba kötött konzolok tartják állva a pillért.
Magyarul, utólag nem valószínű, hogy odabiggyeszthették volna, együtt kellett emelni a homlokzati falakkal, és a födémmel. Ha lenne stukkó a nyílászáróknál, vagy a párkányoknál, ami emlékeztetne a kezdetleges oszlopfőkre, akkor könnyebb lenne tippelni. De nincs semmi, a homlokzatot biztosan többször javították, újítgatták, és hát ez maradt. Viszont a pillérek anyaga szemre ruskicai, vagy egyéb (délszláv) kemény-mészkő lehet, ezért bírta az időt. Mindenfélét.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 09:24:34

A másik pedig az, hogy az antik görög építészetben egy tümpanon homlokzatot zár le, nem pedig beleékelődik a homlokzatba egy tümpanonnak látszó tárgy.
Ezen kívül a tümpanont oszlopsor tartja, mely sajátos ritmust hoz létre az épület körül.
Egy szó mint száz, idióta marhaság ez a homlokzat.
Megjegyzem, ma is épülnek ilyen jellegű dolgok a korszellemhez igazodva. Azok is megérnének pár keresetlen kanyart :)

ps: itt egy antik görög alaprajz:

www.eptort.bme.hu/doc/szakral/kep/Image231.gif

itt meg egy tisztességes demokratikusan körbejárható homlokzat:


sas2.elte.hu/bp/lib/lib44.jpg

ezt nem voltak képesek a jó elvtársak funkcionálisan tovább vinni. Igaz, ezen a vékony jégen már korábban a nácik is rendeset taknyoltak a maguk hivatalos építészetével. Pontosabban annak provinciális utánérzésein.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 09:29:57

ja, mégegy dolog ekkerjoznak,
sajnos ezeknél az épületeknél és általában az építészetben jellemző valamilyen ideológiai vonal jelenléte. Példának okáért ha nincs ideológia, akkor nincs ilyen épület sem.

Például a jezsuita templomok alapja a római Il Gesu homlokzati elrendezése. Pontos ideológia mentén. Sopronban van egy gyönyörű jezsuita templom. Ha ránéz az ember, akor egyből felismeri a római mintát.

ekkerjoz 2008.09.23. 09:57:09

Ez mind rendben van, amit írtok, de semmilyen ideológia, vagy stílus nem írhatja felül a műszaki együtthatókat, ezért idegesített a ház.
Ráadásul egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy a sematikus ötvenes években épült, tekintettel az alkalmazott mészkőre, akkoriban éppen nem voltunk jóban a jugókkal, ilyenféle mészkövünk meg nincs itthon, mint a pillérek anyaga.
Mostmár megtudom, mikor és minek épült eredetileg a ház, mert nyugtalanít.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 10:12:35

Stílusából itélve simán lehet a korai hatvanas évek is, szerintem.

A műszaki dolgokat valóban nem lehet felülírni, habár a gótikus templomok is valahol a szándékból váltak épületekké. Nagy ablakfelületek jelentek meg, melyekhez támívekre és támpillérekre volt szükség, hogy ne omoljon össze az épület. Ezzel együtt új esztétikai és nem utolsó sorban transzcendens élmény jött létre. A funkcióból kiindulva.

ekkerjoz 2008.09.23. 10:23:47

Viszont ha megnézed mondjuk a Notre Dame pilléreit, amikre nagyon nagy jóindulattal hasonlíthatjuk a tárgyi oszlopokat, nemcsak dísznek, hanem fontos tartószerkezetnek készültek, egyetlen ívboltozat köti össze a kétoldali pillérsort, tratván a födémet, tehermentesítve az áttört falakat.
De akkoriban persze tudtak építkezni, a Sagrada Familiát majd százhúsz éve építik...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 10:33:09

Így van, erre utaltam a gótikánál is. Maga az ideológia és a funkció kéz a kézben járnak.

ekkerjoz 2008.09.23. 10:41:16

Arra célzol, hogy a kereszténység kétezer éves, és még évezredekig fennáll?
Lehet benne valami, a komenista ideológia ehhez képest percéletű kósza gondolat. Bár Marx 1848.-ban tette közzé a kommunista kiáltványt...

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.23. 10:42:46

A képernyőmön a Notre Dame van - áprilisi felvétel, jól látszanak a szerkezetek amiről Joz ír. Ma vagy holnap átruccanok Várpalotára, van ott még valami ami érdekel.
A város központjában lévő váron kívül alig van régi épület, mert egyszerűen leborotválták a fél várost, mint Székesfehérváron.Ez utóbbi versenyhelyzetben volt Sztalinvárossal, minden pénz odament.
Visszatérve Várpalotára, mely domborzatilag érdekes vidék, valóban Gasper kormeghatározása lehet pontos, bár én kicsit még előbbre is tenném.
Az inkriminált épület környezetében nincs régebbi típusu, csak hasonló jellegű és még ifjabbak környékezik, tehát mindenképpen háború utáni, mégpedig abban a korszakban, amikor a híres "széncsata" dúlt. Úgy láttam jelenleg is iskolaépület, valamikor pedig a bányászifjúság nevelését szolgálhatta.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 10:46:28

Nem, nem erre céloztam, inkább arra hogy a középkori ember számára komoly transzcendens élményt jelentett, amikor egyszerű otthonából, a sáros, szarlében úszó utcáról egy ilyen katedrálisba léphetett. Mai ésszel igazán fel sem foghatjuk ezt a kontrasztot.
A gótikus katedrálisok ólomüvegeinek fényjátéka meg csak erősítette ezt a dolgot.
Ha ateista volnék, akkor most nyomnám a szöveget, hogy ez mekora paraszvakítás volt, pedig ennél azért bonyolultabb ez a kérdés.

ekkerjoz 2008.09.23. 10:53:55

A gótika az égbe tört, mint az egyetlen tiszta és ártatlan helyre, ahová a hívő lelkek költözhetnek földi pályájuk végén.
Ezért aztán a mennyezetre is olyan festmények kerültek, amelyek ott tartották az áhítatos szemeket.
Ráadásul egy katedrális, de egy-egy templom is messzire látszott, rátelepedve optikailag a településre, emlékeztetve a népet Istenre. Egy olyan korban, mikor senki nem tud olvasni, csak egy épített szimbólum lehetett népnevelő.
Kedvelem a gótikát az építészetben, ma is azokat a szakkifejezéseket használják, mint 6-700 éve.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 11:02:46

Pláne fokozódott az élmény, amikor megszólalt egy gregorián, vagy az időben előrehaladva, amikor Bach muzsikája szólt a vasárnapi istentiszteleten a Tamás templomban.
A katedrális a régi, az örök, a hang pedig koronként kiegészült az újabb muzsikával.

Nem is véletlenül említettem ezt a zenei vonalat, hiszen van az a közismert mondás, hogy: amennyiben az épület megfagyott zene, akkor az építész a megfagyott muzsikus. A Műegyetemen az építész karon volt is egy ilyen újság: A megfagyott muzsikus. Nem tudom, hogy létezik e még.

ekkerjoz 2008.09.23. 11:13:01

A mi lapunk a Kurbli volt (rövid ideig párhuzamosan a Vicinális Dugóhúzóval), amíg be nem tiltották. Illetve dehogyis, nem tiltották be, csak nem adtak stencil lehetőséget, és a korabeli hőgrízes másolót sem használhattuk. Így aztán az utolsó két számot a KEK stencilgépén nyomtuk ki, ezért meg kirúgták az ottani technikust, Orosz Karcsit, mikor mindez kiderült.
Meséltem a fiaimnak, hogy annak idején, hétvégére és nagyobb ünnepek előtt le kellett adni a stencilgépeket, sőt írógépeket is, de nem hitték el, azt hitték túlzok. Pedig nem is.

Bachra elég jól tudok relaxálni (alfában meditálni), egyébként rajongok az orgonazenéért, valahogy olyan modorosnak tűnik, pláne a barokk szerzők műveit játszva.

A gregorián kórusokat viszont nagyon szeretem, sőt minden kórust, még a ruszki katonaindulókat is, a rosseb az ízlésemet, mindben ott az erő. Elnézést a gregorián művek kedvelőitől.

ekkerjoz 2008.09.23. 11:14:12

...egyébként NEM rajongok...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.09.23. 11:45:31

No, akkor egy kis kórusmű a Leningrad Cowboystól és a Vörös Hadsereg Kórusától:

www.youtube.com/watch?v=0UuFJoexdlU

Tudod, nagy rajongója vagyaok a finneknek :D

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.23. 12:00:26

Vicces a Kalinkát hallgatni riszáló szűzikékkel, de hallgattad volna naphosszat recsegő hangszóróból, mondjuk, egy szovjet magyar hadgyakorlaton, ahol bömbölt a nyomorult, hogy el ne aludjál a hóban. De szép volt....Kakalííín...

ekkerjoz 2008.09.23. 13:25:59

1983., Karakum sivatag, együttműködési gyakorlat, vagy 1983. Magas-Tátra, nemzetközi gyakorlat, vagy 1984. Rodope, hegyi rendszer lőgyakorlat, tényleg szép volt.
Persze, akkor mindent kibírtunk.
süti beállítások módosítása